Sökning: "examensarbete enkät pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden examensarbete enkät pedagogik.

  1. 1. Drama som pedagogiskt verktyg : En enkätstudie om förskollärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Evelina Andersson; Mia Norström; [2021]
    Nyckelord :drama; förskola; pedagogik; pedagogisk drama; pedagogiskt verktyg.;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete har varit att undersöka förskollärares uppfattningar om att använda drama som ett verktyg i förskolan. Tidigare forskning visar att det fanns en osäkerhet i användandet av drama då det sågs som något ”flum” och därmed inte tillräckligt användbart i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Kommunikationsängslan i den kommunikativa skolan : En enkätstudie om elevers ängslan vid muntlig kommunikation i olika skolkontexter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Simon Hedlund; [2015]
    Nyckelord :Kommunikationsängslan; kommunikation; enkät;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har undersökt hur muntlig kommunikationsängslan, eller med andra ord en hög grad av nervositet i samband med muntlig kommunikation, ter sig för ett urval av elever på högstadiet. Kommunikationsängslan som forskningsobjekt har beskrivits för att i studien kunna definieras innan genomförandet av undersökningen och analysen av resultatet. LÄS MER

  3. 3. Är matematikläxan en outnyttjad möjlighet till ökad kunskapsutveckling? En enkät- och intervjustudie med matematiklärare och elever årskurs 6-9 i en kommun

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marie Hamlin; [2014-09-04]
    Nyckelord :matematikläxa; matematiksvårigheter; kommunikativt relationsinriktat perspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur matematikläxor utformas och används i undervisningen för att bidra till en ökad måluppfyllelse gentemot läroplanens kunskapskrav för elever generellt och mer specifikt för elever i matematiksvårigheter. För att belysa detta har fyra centrala forskningsfrågor formulerats som berör hur matematikläxor utformas, hur de används och hur de bidrar till en ökad måluppfyllelse gentemot läroplanens kunskapskrav. LÄS MER

  4. 4. Informations- och kommunikationsteknik (IKT) i matematiken : En studie av matematiklärarnas IKT-kompetens och dess betydelse i matematikundervisningen i gymnasieskolan 2014

    Master-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

    Författare :Hauraa Eddnan Husein; [2014]
    Nyckelord :Pedagogy; mathematics teaching and learning; ICT; ICT literary; ICT in teaching; Pedagogik; matematikdidaktik; IKT; IKT-kompetens; IKT i undervisningen;

    Sammanfattning : ICT, i.e. information and communication technology, is today an important part of the society. ICT tools are used in many different aspects in the everyday life, for example to perform transactions in the bank or to stay in touch with relatives and friends. LÄS MER

  5. 5. Gymnasievalet, en rekonstruktion av den geografiska segregationen i gymnasieskolan? : En studie av elevers gymnasieval i Uppsala

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Thomas Florin; [2014]
    Nyckelord :Utbildningsstudier; gymnasieval; enkät; utbildningssociologi; segregation;

    Sammanfattning : I detta examensarbete användes en enkätundersökning som undersökningsmetod. I enkätundersökningen medverkade 110 stycken respondenter ifrån Lundellska skolan i Uppsala. Skolans ekonomi- och samhällselever var de som omfattades av studien. LÄS MER