Sökning: "examensarbete förskola böcker"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden examensarbete förskola böcker.

  1. 1. SLUTA BLUNDA : ”Rasism i förskolan: Vad kännetecknar den och hur kan den motarbetas?”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Fanny Andersson; Sandra Cury; [2023]
    Nyckelord :Rasism; diskriminering; etnisk tillhörighet och den proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Vårt syfte med detta examensarbete är att få ökad kunskap om hur pedagoger uppfattar och arbetar mot rasism i förskolan. För att få underlag till detta så har vi genomfört en kvalitativ studie där åtta pedagoger med olika bakgrund, kön, yrkeslivserfarenhet och ursprung intervjuats. LÄS MER

  2. 2. Digital eller fysisk barnlitteratur? : Förskollärarens erfarenhet av digital och fysisk barnlitteratur som pedagogiskt verktyg

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Sjögren; Jannika Svensson Bolander; [2021]
    Nyckelord :barnlitteratur; fysiska böcker; digitala böcker; läsupplevelse; högläsning;

    Sammanfattning : Studiens begynnelsepunkt är förskollärares resonemang kring digital och fysisk barnlitteratur i förskolan som pedagogiskt verktyg. I studien kommer vi beröra betydande ämnen gällande läsupplevelsen och valt att i resultatdelen och i diskussionen använda oss av rubrikerna läsupplevelse hemifrån, pedagogiska samtal i relation till barnlitteratur, läsmiljöns betydelse och fånga barns intresse. LÄS MER

  3. 3. Tidig litteracitet : den fysiska miljön för de yngsta barnen i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Bengtsson; Sandy Gunnarsson; [2021]
    Nyckelord :tidig litteracitet; matteuseffekten; fysisk miljö; litteracitetsfrämjande;

    Sammanfattning : Kunskaper inom litteracitet är en förutsättning för att kunna delta aktivt i ett demokratiskt samhälle (Björklund, 2008, s. 18). Barton (2007) för samman sociokulturell teori och utvecklingsekologisk teori och förklarar att litteracitet är ett lärande som sker mellan människor och den omgivande miljön. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkighet i förskolan : Pedagogers erfarenhet av arbete med flerspråkighet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Evelina Ryd; Sandra Svedenfors; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; erfarenhet; pedagoger; språkutveckling; modersmål;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en studie av vad pedagoger 1på två förskolor i olika kommuner i södra Sverige har för erfarenheter av sitt dagliga arbete med de flerspråkiga barnens språkutveckling, samt vilka metoder de använder sig utav i förskolans verksamhet. Det skrivs in allt fler barn med annat modersmål än svenska i förskolorna i Sverige idag. LÄS MER

  5. 5. ”Böcker och berättande är grogrunden för de små barnens språkutveckling.” : Några förskollärares inställning till berättande i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Jessica Andersson; [2016]
    Nyckelord :Språkutveckling; muntligt berättande; förskola; högläsning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om några förskollärares inställning till muntligt berättande i förskolan. Syftet med studien var att få kunskap om vilken syn några förskollärare har till berättande, hur ofta berättandet sker samt olika former av berättande som används på förskolorna. LÄS MER