Sökning: "examensarbete förskola barn i behov av särskilt stöd - en förskola för alla"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden examensarbete förskola barn i behov av särskilt stöd - en förskola för alla.
1. En förskola för alla: inkludering i förskolan och pedagogernas arbetssätt : Förskollärarens uppfattningar kring arbetet med barn i behov av särskilt stöd och en inkluderande förskolemiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur förskollärare ser på begreppet inkludering och hur förskollärarna arbetar med inkludering av barn med särskilda behov, samt vilka svårigheter som kan upplevas i det inkluderande arbetssättet. Våra frågeställningar är: Hur ser pedagogerna på begreppet inkludering och hur arbetar de med inkludering av barn med särskilda behov?Hur anpassar pedagogerna verksamheten till barn med särskilda behov?Vilka utmaningar medför ett barn med särskilt behov? För att få svar på våra frågeställningar intervjuade vi fem förskollärare, förskollärarna var från sex olika förskolor i tre olika kommuner. LÄS MER
2. Förskolepedagogers förutsättningar för att möta barn i behov av särskilt stöd med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Förskolepedagogers kunskaper och personalresurser i förskolan : Förskolepedagogers kunskaper och personalresurser i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Denna studie är ett examensarbete i kursen självständigt arbete i förskollärarutbildningen. Problemområdet som studien utgår ifrån är problematiken som kan uppstå i arbetet för att skapa likvärdig utbildning för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). LÄS MER
3. En förskola för alla : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om inkludering samt deras strategier för ett inkluderande arbetssätt med barn i behov av särskilt stöd.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och analysera pedagogers uppfattningar om betydelsen avinkludering i förskolans verksamhet samt synliggöra hur förskollärare beskriver vilka strategierde använder i arbetet med att inkludera barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Studien är enkvalitativ intervjustudie och våra forskningsfrågor för studien är; hur förskollärare definierarbegreppet inkludering samt hur förskollärare definierar vilka barn som är i behov av särskilt stöd. LÄS MER
4. ”Allt som är främmande och svårt kanman lätt stöta ifrån sig.” : En kvalitativ studie om pedagogers arbete med barn i behov av särskilt stöd.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att fördjupa kunskapen om pedagogers uppfattning om barn i behovav särskilt stöd i förskolan. Vad anser pedagogerna utmärker ett barn i behov av särskilt stöd? Hur anpassar pedagogerna verksamheten utefter olika barns förutsättningar? Studien som ligger till grund för resultaten i detta examensarbete har utförs genom en kvalitativ studie och data har inhämtats genom kvalitativa intervjuer; tre intervjuer med verksamma pedagoger inom förskolan som alla har erfarenhet av att arbeta med barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER
5. Barn i behov av särskilt stöd i förskolan- eller pedagoger i behov av särskilt stöd
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Förskolan är en organisation som skall baseras på varje barns behov och förmågor. Barnen i svensk förskola har inga uppnående mål eller krav utan istället riktas dessa krav mot verksamheten och pedagogerna som är verksamma i den. LÄS MER