Sökning: "examensarbete förskolan barnskötare"

Visar resultat 11 - 15 av 27 uppsatser innehållade orden examensarbete förskolan barnskötare.

  1. 11. Rörelse i förskolan : En enkätstudie om hur ofta förskollärare och barnskötare planerar rörelseaktiviteter i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Amanda Eriksson; Elin Forsberg; [2018]
    Nyckelord :Rörelse; Förskola; Förskollärare; Barnskötare; Planerad rörelseaktivitet.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur ofta förskollärare och barnskötare utför planerade rörelseaktiviteter på förskolan och vad som påverkar att vissa av dessa rörelseaktiviteter inte blir av. I bakgrunden ges en översikt om hur rörelsen i förskolan ser ut, hur förskollärarens förhållningssätt till rörelse är samt rörelsens positiva effekter utifrån vetenskapliga artiklar och för ämnet relevant litteratur. LÄS MER

  2. 12. Trygga anknytningar i förskolan : Förutsättningar och utmaningar i förskolan som organisation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Jonna Joelsson; Jane Wisselgren; [2018]
    Nyckelord :Bowlbys anknytningsteori; förskola; pedagoger; trygg anknytning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker vilka förutsättningar och utmaningar som förskollärare och barnskötare upplever att de har för att kunna skapa trygga relationer med barn på förskolan. För att få svar på våra frågeställningar intervjuades fem förskollärare och sex barnskötare. LÄS MER

  3. 13. ”Får jag titta i din blöja?” : Ett examensarbete om hur förskolepersonal förhåller sig till barns integritet i förskolans verksamhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Celina Skogman Brånedal; Victoria Spelkvist; [2018]
    Nyckelord :Integrity; approach; children perspective; relational pedagogy; preschool.; Integritet; förhållningssätt; barnperspektiv; relationell pedagogik; förskola.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få kunskap om förskolepersonalens förhållningssätt gentemot barns integritet i förskolan. Hur agerar och kommunicerar förskolepersonalen gentemot barnen utifrån ett integritetsperspektiv? Var går gränsen för kränkning? För att samla kunskap har observationer på tre olika förskolor och totalt sex avdelningar utförts. LÄS MER

  4. 14. Att identifiera och stödja särbegåvade barn i förskolan : En enkätstudie om förskolepedagogers självupplevda kunskaper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Karin Bransell; [2017]
    Nyckelord :Barn; Särbegåvning; förskola; identifikation; särskilt stöd; pedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med presenterat examensarbete är att undersöka förskolepedagogers kunskap om särbegåvade barn. Frågeställningen består av två forskningsfrågor; Hur uppfattar förskolepedagoger sin kunskap om särbegåvade barn? Uppvisar förskolepedagoger tecken på kunskap om särbegåvade barn? För att svara på dessa forskningsfrågor har en enkätundersökning genomförts, som riktat sig till yrkesverksamma förskollärare och barnskötare runt om i Sverige. LÄS MER

  5. 15. Pedagogers förhållningssätt i förskolan gentemot habilitering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helene Andersson; Josefin Andersson; [2015]
    Nyckelord :habilitering; kategoriskt perspektiv; pedagogers förhållningssätt; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka förskolepedagogers förhållningssätt till habilitering. Studien bygger på kvalitativa intervjuer och omfattar sju stycken intervjuer med både barnskötare och förskollärare. LÄS MER