Sökning: "examensarbete förskollärare jämställdhet"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden examensarbete förskollärare jämställdhet.

  1. 1. ”Beroende på vad man läser för barnen så får de omedvetet in de här könsrollerna” : En undersökning om hur verksamma pedagoger i förskolan ser på att använda barnböcker för att motverka traditionella könsroller

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Frida Nordström; Maria Sandén; [2020]
    Nyckelord :Childrens books; preschool; gender; equality; conception of gender; gender patterns; norms; norm-breaking; Barnböcker; förskolan; genus; jämställdhet; könsföreställningar; könsmönster; normer; normbrytande;

    Sammanfattning : Förskolan har i uppdrag att aktivt arbeta för en jämställd verksamhet där alla barn får möjligheter att utveckla sin egen individ oberoende av könsuppfattningar. I läroplanen för förskolan skrivs också att barn ska få chans att ta till sig barnböcker och dess innehåll, uttrycka sig och utmana sitt tänkande (Skolverket, 2018). LÄS MER

  2. 2. En man, flera kvinnor : En kvalitativ studie om manliga förskollärare i ett kvinnodominerat yrke.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Daniel Lönnqvist; Maria Tingvall; [2013]
    Nyckelord :Male teachers; preschool; perceptions; equality; colleagues; parents; children; Manliga förskollärare; förskola; uppfattningar; jämställdhet; kollegor; föräldrar; barn;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om jämställdhet i förskolan ur ett verksamhetsperspektiv, där fokus är på pedagogerna. Vi har valt att fokusera på de manliga förskollärarna, eftersom de är en underrepresenterad grupp. LÄS MER

  3. 3. Att motverka stereotypa könsmönster – jämställdhetsarbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Simon Melin; [2010]
    Nyckelord :genus; jämställdhet; könsmönster; förskola; könsroller;

    Sammanfattning : Detta examensarbete behandlar pedagogers arbete i förskolan ur ett jämställdhetsperspektiv, hur de motverkar stereotypa könsroller och könsmönster i sin verksamhet. En av anledningarna till att jag valt detta ämne är att jag fått höra att män i förskolan får akta sig för att förstärka de stereotypa könsmönster som finns, vilket ökade mitt intresse för vad som kan förstärka och vad som kan motverka stereotypa könsmönster. LÄS MER

  4. 4. Samma möjligheter i förskolan oavsett kön? : -en studie i hur förskollärare uppfattar barns tankar om genus

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap

    Författare :Pia Rodin; Joanna Anderskans; [2008]
    Nyckelord :förskola; genus; jämställdhet; könsroll; könsmönster;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka om barn och förskollärare hade samma uppfattningar om genus och om barnen reflekterade kring könsskillnader. Förskollärare har ett stort inflytande på de barn de möter och därför ville vi ta reda på hur man kan arbeta praktiskt med genusfrågor i förskolan. LÄS MER