Sökning: "examensarbete förskollärare umeå"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden examensarbete förskollärare umeå.

  1. 1. ´´Sång och musik ska vara lustfyllt´´ : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter kring sång och musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Holm; Ida Svarvare Fors; [2021]
    Nyckelord :Förskola; musik; sociokulturellt perspektiv; sång;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om förskollärares erfarenheter av sång och musik i förskolan. Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare resonerar kring barns möjligheter att få uttrycka sig genom sång och musik. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkiga barnsspråkutveckling i förskolan : En studie om hur förskollärare beskriver sitt arbete med flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Alena Ivanova; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; sociokulturellt perspektiv; språkutveckling;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskolan. Syftet med studien var att utveckla kunskap om hur förskollärare inom förskolan beskriver sitt arbete med språkutveckling hos flerspråkiga barn. LÄS MER

  3. 3. "DET GÅR INTE ATT VARA EN ROBOT" : Förskollärares tankar om självreflektion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Petra Hallgren; Ida Nordung; [2020]
    Nyckelord :Självreflektion; reflektion; förskollärare; förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att skapa kunskap om hur förskollärare ser på begreppet självreflektion, hur de resonerar kring sin egen självreflektion samt vilka konsekvenser detta får för deras yrkesutövning. Den första forskningsfrågan berörde hur förskollärarna ser på begreppet självreflektion, den andra forskningsfrågan behandlade vad förskollärarna berättar om hur och när de själva reflekterar i sin yrkespraktik och den tredje forskningsfrågan handlade om hur förskollärarna i studien uttryckte självreflektionens betydelse för deras yrkesutövning. LÄS MER

  4. 4. - Vad speglar rummet? : Barns möjligheter och begränsningar till grovmotoriska rörelser i förskolans fysiska inomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Denise Jonasson; Kerstin Gard; [2019]
    Nyckelord :Förskola; grovmotorik; inomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att bidra med kunskap om möjligheter och begränsningar för barns grovmotoriska rörelser i förskolans inomhusmiljö. I denna studie används en kvalitativ intervjumetod för att undersöka hur förskollärare beskriver och talar om den fysiska inomhusmiljön i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Förskolebarn i sorg : Förskollärares och rektorers erfarenheter om barn som förlorat någon närstående

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Johan Bergström; Julia Holmgren; [2019]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; rektor barn i sorg;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har som syfte att belysa förskollärares erfarenheter i arbetet med förskolebarn i sorg. Förhoppningarna är att få en fördjupad förståelse om vad som kan påverka arbetet. LÄS MER