Sökning: "examensarbete fysik pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden examensarbete fysik pedagogik.

  1. 1. Text och meningsskapande : Analys av meningsskapandet i mötet mellan elev och lärobokstext i fysik

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Ljung; [2014]
    Nyckelord :meningsskapande; erfarenhet; text; praktisk epistemologisk analys; lärobok; fysik;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftade till att studera meningsskapandet i mötet mellan elever i skolår nio och en text ur deras lärobok i fysik. Arbetet utgick från ett pragmatiskt perspektiv och prövade praktisk epistemologisk analys, PEA, för att angripa den meningsskapande processen i detta möte. LÄS MER

  2. 2. Hur bemöts särbegåvade elever i skolan?

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI; Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Biljana Miketa; [2012]
    Nyckelord :Särbegåvad; begåvad; individualisering;

    Sammanfattning : Ett faktum är att miljö- och energimässigt står världen i obalans vilket negativt kan påverka våra nya generationer, därför behöver vi kapabla individer som ska kunna ta itu med problemet och hjälpa till att lösa det. Trots att särbegåvade elever utgör en viktig potential i vårt framtida samhälle, känns det att dessa elever inte får den stöd de behöver och har rätt till. LÄS MER

  3. 3. Elevers vardagsföreställningar och fysikundervisningens utformande

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik

    Författare :Helena Johansson; [2007]
    Nyckelord :kognitivt lärande; konceptuell fysikförståelse;

    Sammanfattning : Fysikundervisningens utformande är av stor betydelse för hur elever hur till sig och bygger upp en förståelse av hur och varför vissa fenomen inträffar. Med sig in i klassrummet har flera elever olika vardagsföreställningar som förklaringar till fenomenen. LÄS MER

  4. 4. Naturorienterande ämnen : Hur lärare arbetar med NO i skolår 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jimmy Kindvall; [2004]
    Nyckelord :Education; NO; Naturvetenskap; undervisning; pedagogik; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är inte att kritiskt granska eller bedöma NO- undervisningen i skolåren 4-6. Snarare ligger det i mitt intresse att undersöka hur lärare arbetar med de naturorienterande ämnena och deras inställning till ämnet. LÄS MER

  5. 5. No-undervisning. En ndersökning av den naturorienterade undervisningen i läsår 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Susanna Egelstig; [2001]
    Nyckelord :Education; NO; undervisning; läsår 1-3; grudsyn; innehåll; arbetssätt; Pedagogik;

    Sammanfattning : Anledningen till att jag vallt detta ämne som examensarbete, är att jag under mina praktiker som lärarkandidat i läsår 1-3, upplevt NO-undervisingen så gott som obefintlig. Jag blev därför nyfiken på vad lärare i läsår 1-3 har för pedagogisk grundsyn på NO-ämnet i skolan? Vilket innehåll och arbetssätt deras NO-undervisning har och varför? Jag har genom intervjuer och litteratur försökt besvara ovanstående frågor. LÄS MER