Sökning: "examensarbete genus barnlitteratur"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden examensarbete genus barnlitteratur.

  1. 1. Genus i barnlitteratur : En studie om pedagoger uppmärksammar värderingar i populär barnlitteratur ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Louise Johnson; [2019]
    Nyckelord :Gender; childrens litterature; gender stereotypes.; Genus; barnlitteratur; könsstereotyper.;

    Sammanfattning : In this thesis, gender in children's literature is the focus. The purpose is to analyze the gender balance and how the characters affecting the storyline are portrayed. Are the characters portrayed with gender stereotyped characteristics? This study also aims to investigate what educators think of the study's selected books. LÄS MER

  2. 2. Bilderbokens förmedlandeav genus i förskolan. En litteraturstudie om könsstereotypa normer ochnormbrytande i bilderböcker.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Evelina Västerstig; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bilderböcker är ett återkommande material som används flitigt i svenska förskolor. Barn lär sig om sin omvärld, vilka normer som råder i samhället och formar sin identitet med stöd av bland annat barnlitteratur som de möter i förskolans verksamhet. LÄS MER

  3. 3. Starka barn med "jävlar anamma" : En analys av grit i klassisk barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Sara Johansson; [2018]
    Nyckelord :Grit; Perseverance; Goal Achievements; Children’s Literature; Social Class; Fighting Spirit; Grit; Uthållighet; Måluppfyllelse; Barnlitteratur; Social klass; Kämparanda;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka och skapa djupare förståelse för hur begreppet grit framställs som motiv i klassisk barnlitteratur. Grit kan definieras som "the disposition to pursue long-term goals with sustained interest and effort over time" (Duckworth et al, 2014, s. 2). LÄS MER

  4. 4. DEN OVILLIGE LÄSAREN En studie om genus och pojkars brist på läsning ur ett förlagsperspektiv.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Jakob Boethius; Emilia Hjertman; [2017-10-09]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : ABSTRACT Examensarbete: 15 hp Titel: Den ovillige läsaren – En studie om genus och pojkars brist på läsning ur ett förlagsperspektiv. Författare: Jakob Boëthius, Emilia Hjertman Kurs: MK 1500 Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin: Vårterminen 2017 Handledare: Nicklas Håkansson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 51 Antal ord: 19 942 Syfte: Att undersöka hur ett antal svenska förlag hanterar konflikten mellan pojkars brist på läsning och att pojkars läsmönster riskerar att stärka könsstereotyper. LÄS MER

  5. 5. Miljö, stereotyper och svordomar : En studie av flickböcker och pojkböcker, då och nu

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sofia Robén; [2016]
    Nyckelord :Barnlitteratur; genus; karaktärsframställningar; miljöbeskrivningar; svordomar;

    Sammanfattning : Syftet med den här undersökningen är att ta reda på om det finns språkliga skillnader mellan böcker för flickor och böcker för pojkar, och om dessa skiljer sig mellan böcker som skrevs för cirka 100 år sedan och böcker som är skrivna idag. I detta examensarbete analyseras åtta barnböcker. LÄS MER