Sökning: "examensarbete gymnasielärare"

Visar resultat 1 - 5 av 77 uppsatser innehållade orden examensarbete gymnasielärare.

  1. 1. Svenska gymnasieelevers uppfattningar om storlek och avstånd i universum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Fysiska institutionen; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Karolin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Astronomy; Misconceptions; Educational Research; Science Education; High School Students; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how students in Swedish upper secondary school conceptualize sizes and distances of some astronomical objects, such as planets and stars, as well as the students’ general knowledge of the objects themselves. The study uses a constructivist framework and explores how well the students’ conceptions match the scientific facts and definitions, and what misconceptions and alternative conceptions they hold. LÄS MER

  2. 2. Användandet av digitala verktyg i gymnasiekemi : Digitala verktygs påverkan på kemiämnet utfrån lärar- och elevperspektiv.

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Masuma Sultana; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; upplevelse; kemiundervisning; lärande; gymnasiet; kemididaktik; simulering; animering.;

    Sammanfattning : Kemi anses vara ett svårt ämne eftersom elever kan tycka att det är utmanande att förstå ett makroskopiskt respektive ett mikroskopiskt perspektiv och framförallt förstå molekylmodeller med tredimensionell struktur. Olika studier visar på positiva effekter på elevers inlärning när de får använda digitala verktyg såsom simulering, animering med mera eftersom det kan leda till att elever kan skapa en bättre bild av och en ökad förståelse inom kemiämnet. LÄS MER

  3. 3. Flippat klassrum ur lärarperspektiv. Faktorer som påverkar lärares beslut att flippa sitt klassrum.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Torbjörn Schiött; [2022]
    Nyckelord :flippad undervisning; flippat lärande; omvänt klassrum; aktivt lärande;

    Sammanfattning : I ett flippat klassrum ersätter förberedande aktiviteter i hemmet den traditionella lärargenomgången lektionstid. Bearbetningsfasen av nyvunna kunskaper sker istället i klassrummet. Undervisningsmodellen har fått mycket uppmärksamhet i litteraturen och tycks populär bland de som praktiserar modellen. LÄS MER

  4. 4. Matematiklärare på gymnasiet om svårigheter med formativ bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Andreas Nyström; [2022]
    Nyckelord :Formativ bedömning; matematikundervisning; svårigheter; utmaningar; matematiklärare;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har en undersökning genomförts med syfte att ta reda på hur gymnasielärare i matematik ser på formativ bedömning, hur detta tar sig uttryck i deras undervisning samt vilka eventuella svårigheter och utmaningar som enligt lärarna kan finnas med formativ bedömning. För att undersöka detta har en kvalitativ metod valts där semistrukturerade intervjuer genomförts med fyra gymnasielärare i matematik från olika skolor. LÄS MER

  5. 5. Hur fyra lärare i Skåne undervisar historia för att stärka elevernashistoriemedvetande och identitetsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Cassandra Larsen; [2021]
    Nyckelord :Identitet; identitetsutveckling; historiebruk; historiekultur; historiemedvetande; historisk identitet; narrativ identitet;

    Sammanfattning : Att undervisa i historia kräver att eleverna stärker sitt historiemedvetande och sin identitet genom undervisningen. Enligt Skolverkets styrdokument ska skolan hjälpa till att skapa ”en trygg identitet och medvetenhet” för elevernas personliga och kollektiva identitet. LÄS MER