Sökning: "examensarbete handel logistik"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden examensarbete handel logistik.

  1. 1. Sustainable logistics service providers : A qualitative case study of future technology and IT solutions attributes for 3PL clients

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Amanda Skärbo Jonsson; [2022]
    Nyckelord :logistics; third-party logistics; inter-organizational relationship; key performance indicators; sustainable balanced scorecard; technical warehouse solution; sustainability; attribute; logistik; tredjepartslogistik; interorganisatoriska relationer; resultatindikationer; hållbart balanserat styrkort; teknisk lagerlösning; hållbarhet; attribut;

    Sammanfattning : The growing demand for commerce has disrupted the market's supply chains. To manage the customer demands, contracting a third-party logistics (3PL) can help make the chain more resource efficient. Actions such as implementing sustainable technology and IT infrastructure are important to invest in. LÄS MER

  2. 2. Handelns utveckling innebär nya strategier för fastighetsägare

    Kandidat-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Erik Gustafsson; Erika Twengström; [2020]
    Nyckelord :Real estate owners; retail; e-commerce; strategies; logistics; Fastighetsägare; handel; e-handel; strategier; logistik;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utfördes med syftet att analysera hur det ändrade konsumentbeteendet kopplat till den ökade e-handel har påverkat det fysiska handelssegmentet och hur detta har en direkt inverkan på fastighetsägares strategier vad gäller investeringar och ägandebestånd av kommersiella fastigheter. Vidare utreds om detta kommer resultera i att fastighetsägare tvingas ta en större del i leveranskedjan samt hur fastighetsägare bör anpassa sina affärsstrategier för en vidare lönsamhet. LÄS MER

  3. 3. Dagligvaror fram till dörren: En flermetodsstudie om hur dagligvaruhandeln har och kan komma att utvecklas till följd av ökad e-handel.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Emma Larsson; Kenney Thomasson; [2020]
    Nyckelord :Den digitala köpprocessen; e-grocery; logistik; last mile; Social Sciences;

    Sammanfattning : Titel:​ ​Dagligvaror fram till dörren: ​En flermetodsstudie om hur dagligvaruhandeln har och kommer utvecklas till följd av ökad e-handel. Författare:​ ​Emma Larsson & Kenney Thomasson Nivå:​ ​Kandidatuppsats i kursen KSMK65 Service Management: Examensarbete för kandidatexamen, VT 2020. LÄS MER

  4. 4. For better or for worse : A study on the impact of exchange rate volatility on trade

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Jonathan Hillgren; Emma Magnusson; [2017]
    Nyckelord :Volatility; exchange rate; trade; export; import; GARCH; ARDL; Bounds; euro; financial crisis and oil price index; Volatilitet; växelkurs; handel; export; import; GARCH; ARDL; Bounds; euro; finanskrisen och oljeprisindex;

    Sammanfattning : Sammanfattning Examensarbete i finansiering, Civilekonomprogrammet Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet, VT-2017 Författare: Emma Magnusson & Jonathan Hillgren Handledare: Håkan Locking Examinator: Andreas Stephan Titel: For better or for worse – A study on the impact of exchange rate volatility on trade   Bakgrund: Växelkurssvängningar har studerats av flertalet forskare då detta anses vara en osäkerhet vars effekt inte är säkerställd. Då internationell handel är en viktig faktor för tillväxt och välstånd i en nation är dess samband med volatiliteten betydelsefullt att fastställa för att identifiera huruvida inverkan på landet är positiv eller negativ. LÄS MER

  5. 5. Expansion av e-handelsverksamhet i detaljhandeln : En studie om utmaningar och framgångsfaktorer

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Projekt, innovationer och entreprenörskap

    Författare :Nathalie Steen Lagerstam; [2016]
    Nyckelord :e-commerce; e-tail; e-com; ecom; expansion; growing; retail; Sweden; omni; omnichannel; profitability; success factors; challenges; seamless; customer focus; cost effectiveness; change management; cannibalism; cannibalization; retail channels; e-handel; e-handelsexpansion; utveckling av e-handel; omni; omnikanalhandel; omnichannel; detaljhandel; detaljhandelsmarknaden; detaljhandeln; e-tail; e-com; lönsamhet genom e-handel; framgångsfaktorer; utmaningar; praxis; metoder; lönsamhet; digitalisering; detaljhandelns framtid; Sverige; sömlös köpupplevelse; kundfokus; kostnadseffektivitet; motståndshantering; kannibalisering; integrering; försäljningskanaler; förändringsmotstånd;

    Sammanfattning : I vårt allt mer digitaliserade samhälle har internet fått en central roll, och har förändrat många aspekter i vårt vardagsliv. Ett av de områden som påverkats starkt av denna utveckling, är den svenska detaljhandelns e-handelsmarknad. LÄS MER