Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Norrlandsboomen – en kvalitativ studie om platsmarknadsföring för att attrahera nya invånare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Ivarsson Simon; Julia Karlernäs; [2024]
    Nyckelord :place marketing; place brand; ARA-model; new industrialization; skill shortage; platsmarknadsföring; platsvarumärke; ARA-modell; nyindustrialisering; kompetensbrist;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Norrlandsboomen - en kvalitativ studie om platsmarknadsföring för att attrahera nya invånare. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Julia Karlernäs och Simon Ivarsson Handledare: Katarina Arbin Datum: 2024 -januari Syfte: Denna uppsats syftar till att beskriva hur arbetet med platsmarknadsföring sker i samverkan mellan olika aktörer för att attrahera nya invånare till en ny geografisk plats Metod: Studien har använt sig av en kvalitativ metod med en abduktiv forskningsansats och grundar sig i insamlad empirisk data från sex intervjuer. LÄS MER

  2. 2. The polarized attitudes of offshore wind - The social acceptance of planned offshore wind farm Västvind among Öckerö municipality residents

    Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)

    Författare :Milla Marzelius; [2023]
    Nyckelord :Offshore wind energy; Social acceptance; Place attachment; Västvind; Öckerö; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Climate change, the energy crisis of 2022-2023, and estimations of future electricity demands have stressed the necessity for a rapid transition of the energy system. Offshore wind energy plays an important role in this transition, and is expected to expand considerably on a global level, in the EU and in Sweden. LÄS MER

  3. 3. "Bring the Water Back" : En studie om hur en förstärkt platskänsla kan hedra ett kulturarv i en offentlig miljö.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Yasmina Lucena Wallin; [2023]
    Nyckelord :Information design; spatial design; sense of place; attachment to place; place identity; critical regionalism; route; outdoor environment; cultural heritage; tourism.; Informationsdesign; rumslig gestaltning; platskänsla; platsanknytning; platsidentitet; kritisk regionalism; stråk; utomhusmiljö; kulturarv; turism.;

    Sammanfattning : This study is a degree project in Information Design with a focus on Spatial Design. The aim has been to gain an understanding of the residents' relationship to the city of Fuengirola through methods and theories. LÄS MER

  4. 4. Att välja rätt färg inom digital marknadsföring : Hur upplever människor en bild beroende på dess färgsättning?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Malin Jakobsson; Viktor Brunstedt Wallin; [2023]
    Nyckelord :color; color theory; color psychology; digital marketing; social media; färg; färgteori; färgpsykologi; digital marknadsföring; sociala medier;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker vilken betydelse färgval har utifrån skapade reklaminslag, anpassat för Instagram. Vi utgår från några grundläggande begrepp om visuell färguppfattning som har sitt ursprung i färgteori, färgpsykologi, färgsystem och färguppfattning. LÄS MER

  5. 5. Upplevelser och konflikter i landskap : en intressekonflikt i Stekenjokk längs Vildmarksvägen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Vera Shaswar; [2022]
    Nyckelord :konflikt; upplevelse; aktörer; rennäring; turism; samer; fjäll;

    Sammanfattning : Konflikter i markanvändning är vanligt förekommande och i landskapsarkitektens roll ingår det i allt högre utsträckning att hantera konflikter som uppstår i landskap. Syftet med mitt examensarbete är att undersöka olika aktörers upplevelse av samma landskap, för att på så sätt skapa en förståelse av konflikter i landskapet. LÄS MER