Sökning: "examensarbete identitet barn"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden examensarbete identitet barn.

  1. 1. Låt platsens identitet leda vägen : En studie om att skapa ett inkluderande wayshowingsystem där platsens identitet visar vägen till skolans profilområden.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Linnéa Söderqvist; [2023]
    Nyckelord :rumslig gestaltning; informationsdesign; wayshowing; mental karta; imageability; platsidentitet; normkreativitet;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete som görs inom ämnet informationsdesign och rumslig gestaltning. Studien syftar till att undersöka orienterbarheten av en kreativ grundskola med profilinriktningarna dans, musik, teater och konst. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkiga barn i förskolan och förskollärares förhållningssätt : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Berfin Batak; Amina Salihovic; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förhållningssätt; modersmål; sociokulturell; verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är få en ökad förståelse kring vilka verktyg och strategier pedagoger arbetar med i förskoleverksamhet gällande flerspråkiga barns språkutveckling. Studien baseras på sex olika kvalitativa intervjuer med enskilda pedagoger på fyra olika förskoleverksamheter i två olika kommuner. LÄS MER

  3. 3. Tågfärjeplan : ett gestaltningsförslag för en lekvänlig parkmiljö i Nyhamnen, Malmö

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Karin Serin; [2020]
    Nyckelord :barn; genius loci; gestaltning; karaktär; identitet; lekmiljö; nyhamnen; platsidentitet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete tar avstamp i den stadsutveckling som planeras för Nyhamnen i Malmö. Målet med arbetet är att gestalta ett framtida parkområde, beskrivet i Malmö stads översiktsplan, där platsens befintliga karaktär ska tas tillvara. Ett viktigt tema för arbetet är att parken också ska kunna nyttjas för lek. LÄS MER

  4. 4. Bakom språket gömmer sig en stöttande pedagog : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sana Kader; Sofia Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; modersmål; förskola; språkutveckling; transspråkande; språk; kvalitativa intervjuer.;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att öka kunskapen om hur pedagoger arbetar med flerspråkigabarns språkutveckling i förskolan. Studien besvarar frågeställningarna: vad uttryckerförskollärarna att de gör för att stimulera flerspråkiga barns språkutveckling, hur beskriverförskollärarna att verksamheten anpassas för flerspråkiga barn och varför, enligtförskollärarna, ska förskolan arbeta med barnens modersmål? För att kunna besvara dessafrågeställningar har kvalitativa intervjuer genomförts i två olika kommuner på sex olikaförskolor, där större delen av barnen består av flerspråkiga barn. LÄS MER

  5. 5. Bilderbokens förmedlandeav genus i förskolan. En litteraturstudie om könsstereotypa normer ochnormbrytande i bilderböcker.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Evelina Västerstig; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bilderböcker är ett återkommande material som används flitigt i svenska förskolor. Barn lär sig om sin omvärld, vilka normer som råder i samhället och formar sin identitet med stöd av bland annat barnlitteratur som de möter i förskolans verksamhet. LÄS MER