Sökning: "examensarbete idrottsvetenskap"

Visar resultat 11 - 15 av 80 uppsatser innehållade orden examensarbete idrottsvetenskap.

  1. 11. Barns utveckling av empatisk förmåga i förskolan

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Josefine Fristorp; [2013]
    Nyckelord :Empati; Små barn; Förskolan; Sociala utveckling; Spegelneuroner; Mobbning; Förebyggande; Kommunikation;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att belysa hur pedagoger arbetar med att stödja barns utveckling av den empatiska förmågan, samt hur pedagogerna uppfattar barns utveckling av empati hos det lilla barnet i förskolan. Syftet är även att synliggöra vilka konsekvenser som kan uppstå av att inte stödja barn i deras utveckling av empatisk förmåga. LÄS MER

  2. 12. Barns olikheter : Personals syn på normer och värden i förskolan

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Maria Blomquist; Moa Jörneklint Finvåg; [2013]
    Nyckelord :Förskola; normer; värdegrund; likabehandlingsplan; normalitet och normkritik;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att ta reda på pedagogerna tankar kring normalitet, barns olikheter samt normer och värden. I bakgrunden beskrivs det sociokulturella perspektivet, normalitet och förskolan som normaliseringspraktik. Vidare beskrivs normkritiskt perspektiv lite kort. LÄS MER

  3. 13. Pedagogisk dokumentation : begränsningar och digitala möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Margareta Lööf; Annika Jönsson; [2013]
    Nyckelord :pedagogisk dokumentation; digitala verktyg; reflektion; kvalitetsutvärdering;

    Sammanfattning : Abstract Författare: Margareta Lööf och Annika Jönsson Titel: Pedagogisk dokumentation – begränsningar och digitala möjligheter Engelsk titel: Pedagogical documentation – limitations and digital possibilities Antal sidor: 28 Syftet med detta examensarbete är att via kvalitativa intervjuer med öppna frågor, undersöka hur pedagoger i förskolan har förstått att den pedagogiska dokumentationen ska genomföras, hur man ställer sig till den och vad man anser krävs för att den ska bli en mer naturlig del av den dagliga verksamheten i förskolan. Utöver dessa frågor kommer arbetet även att innehålla pedagogers tankar om att använda sig av digitala verktyg i den pedagogiska dokumentationen. LÄS MER

  4. 14. Konflikthantering : Strategier i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Maria Forsberg; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Genom denna studie vill jag belysa pedagogernas roll i konflikthantering och barns känslor. Syftet med mitt examensarbete är att undersöka barns känslor vid konflikthantering och pedagogernas strategier kring konflikter och konflikthantering. Studiens metod är kvalitativ med en hermeneutisk forskningstradition. LÄS MER

  5. 15. Åtgärdsprogram för barn i förskolan : En studie om pedagogers syn på åtgärdsprogram i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Caroline Ljungberg; Sofie Törnström; [2013]
    Nyckelord :Åtgärdsprogram i förskolan; Bedömning; En skola för alla;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte var att undersöka pedagogers syn på åtgärdsprogram i förskolan. För att nå fram till vårt resultat har vi intervjuat fem förskollärare, två specialpedagoger och en förskolechef, där vi har ställt frågor hur pedagogerna ser på bedömning av det enskilda barnet. LÄS MER