Sökning: "examensarbete integration"

Visar resultat 11 - 15 av 297 uppsatser innehållade orden examensarbete integration.

  1. 11. Evaluation of Excess Heat Driven Carbon Capture Integrated at a Swedish Pulp Mill

    Master-uppsats, Lunds universitet/Kemiteknik (CI)

    Författare :Frida Nilsson; [2023]
    Nyckelord :CCS; BECCS; pulp and paper industry; pulp mill; excess heat; MEA; HPC; AMP; DMSO; chemical engineering; environmental engineering; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : As the atmospheric carbon dioxide keeps increasing, bioenergy with carbon capture and storage (BECCS) is getting increased attention as a measure to reduce the emissions of carbon dioxide. It is especially interesting in Sweden where the extensive paper and pulp industry constitutes point sources of biogenic carbon dioxide. LÄS MER

  2. 12. Förslag som förändrar bilden av Rosengård i Malmö : - Att skapa en lockande attraktiv miljö i en segregerad stadsdel

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Nariman Hamade; [2023]
    Nyckelord :Barriärer; Segregation; Stigmatisering; Social hållbarhet; Rosengård;

    Sammanfattning : Abstract This thesis examines segregation and stigmatization in Rosengård, Malmö, and proposes adesign concept to change the area's image. Previous studies have shown disparities in living conditions and linked Malmö's housing segregation to socio-economic and ethnic factors. LÄS MER

  3. 13. Integrering av hållbarhetsstyrning i fastighetsbranschen - en branschstudie av sex stora fastighetsbolag i Sverige

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Thea Helander; Elias Thor; Emilia Werner; [2023]
    Nyckelord :hållbarhet; ekonomistyrning; fastighetsbranschen; Management Control Package; isomorfismer; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Examensarbetets titel: Integrering av hållbarhetsstyrning i fastighetsbranschen - En branschstudie av sex stora fastighetsbolag i Sverige Seminariedatum: 2 juni 2023 Kurs: FEKH69, Examensarbete i redovisning på kandidatnivå, 15 hp Författare: Thea Helander, Elias Thor och Emilia Werner Handledare: Elin Funck Nyckelord: hållbarhet, ekonomistyrning, fastighetsbranschen, Management Control Package, isomorfismer Forskningsfråga: Hur arbetar fastighetsbolag med integrering av hållbarhet i sin interna styrning och hur kan hållbarhetsarbetet i fastighetsbranschen förklaras? Syfte: I denna studie är syftet att undersöka hur stora svenska fastighetsbolag arbetar med att integrera hållbarhet i sin interna styrning. Vidare ämnar studien att undersöka hur arbetet i branschen kan förklaras. LÄS MER

  4. 14. Pedagoger om fritidshemmet förr och nu : En intervjustudie kring fritidshemmets utveckling och identitet kring övertidsperioden från 90-talet och framåt ur pedagogernas perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johan Elbe; Christian Vesterberg; [2023]
    Nyckelord :Fritidshem; Hjälplärare; Lokaler; Lärare; Pedagoger; Resurs;

    Sammanfattning : I detta examensarbete kommer vi att gå igenom både fritidshemmets förändring och yrkesrollens utveckling. Denna studie kommer att beröra delar från fritidshemmets födelse kring 1960-talet fram till modern tid, där vi talar om integration, försök till samverkan mellan skola och fritidshem samt hur dessa förändringar genom åren har påverkat fritidslärarens yrkesroll, både till det positiva och det negativa. LÄS MER

  5. 15. Hur inkluderas nyanlända elever i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Tarik Abdulamir; [2023]
    Nyckelord :Nyanlända; integration; inkluderande undervisning; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker inkluderingen av nyanlända elever i undervisningen i svenska grundskolor. Studien har en fenomenologisk ansats och ett sociokulturellt teoretiskt perspektiv för att förstå de upplevda erfarenheterna och de sociala sammanhangen som påverkar integrationen och lärandet för dessa elever. LÄS MER