Sökning: "examensarbete kollegialt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden examensarbete kollegialt lärande.

  1. 1. ”Är du stresstålig och flexibel?” : En systematisk litteraturstudie med fokus på organisatoriska faktorers påverkan på lärares yrkesutförande, psykiska hälsa och upplevelse av stress.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Wendel; [2022]
    Nyckelord :Lärare; Organisatoriska förutsättningar; Skolutveckling; Stress; Utbrändhet;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Wendel, Hanna (2022). ”Är du stresstålig och flexibel?” -  En systematisk litteraturstudie med fokus på organisatoriska faktorers påverkan på lärares yrkesutförande, psykiska hälsa och upplevelse av stress. LÄS MER

  2. 2. ”Barnen kan oftast minst lika mycket som vi” : En studie om digitala verktyg i förskolans undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lisa Hennig; Johanna Johansson; [2021]
    Nyckelord :digitalisering; digitala verktyg; digital kompetens; förskolan; design för lärande; förskollärares perspektiv; meningserbjudande; multimodalt lärande; iscensättning av lärande.;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att bidra med kunskap om vad adekvat digital kompetens innebär utifrån förskollärares användning av digitala verktyg samt hur de beskriver sin digitala kompetens. Den teoretiska utgångspunkten i studien är design för lärande med centrala begrepp som meningserbjudande, multimodalt lärande samt iscensättning av lärande. LÄS MER

  3. 3. KARRIÄRTJÄNSTEREFORMENS EFFEKTER I DEN SVENSKA SKOLAN En enkätundersökning om karriärtjänstereformens implementering och resultat

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Catalin Koro Arvidsson; [2020-01-07]
    Nyckelord :Karriärtjänstereformen; Förstelärare; Kollegialt ledarskap; Lärledare; Yrkesskicklighet;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med studien är att undersöka vad karriärtjänstereformen har bidragit med sedan införandet samt hur den har tolkats och implementerats i den svenska skolan. För att uppnå detta görs en strategisk litteraturgenomgång av samtliga dokument som följt upp och utvärderat karriärtjänstereformen hittills samt en egen forskningsundersökning som fokuserar på svenska skolor i två skilda regioner. LÄS MER

  4. 4. Att främja innovation i undervisning och utbildning : En studie om lärstödjande förändringsledning i samband med omställningen till fjärr- och distansundervisning inom gymnasiet våren 2020

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Carina Hall; [2020]
    Nyckelord :#leadership; #learning; #innovation; #offensive quality development; #change management; #digitization; #ledarskap; #lärande; #innovation; #offensiv kvalitetsutveckling; #förändringsarbete; #digitalisering;

    Sammanfattning : Detta examensarbete avslutar Magisterprogrammet i kvalitets- och ledarskapsutveckling vid Mittuniversitet vårterminen 2020. Examensarbetet utgör också en fristående och oberoende studie som är tänkt att komplettera Vinnova-projektet Swedish Edtest som pågår 2020-2022. LÄS MER

  5. 5. Skolinspektionen och det dubbla uppdraget : En kritisk diskursanalys av regelbundna kvalitetsgranskningar

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Christian Ideryd; [2020]
    Nyckelord :Skolinspektionen; grundskola; god utbildning; skolledning; kollegialt lärande; kritisk diskursanalys; makt; skolutveckling;

    Sammanfattning : Detta examensarbete belyser vilka diskurser som är verksamma i 29 av Skolinspektionens beslut gällande regelbunden kvalitetsgranskning. Det empiriska materialet har begränsats till grundskolor och besluten är baserade på granskningar från första halvåret 2019. LÄS MER