Sökning: "examensarbete kooperativt lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden examensarbete kooperativt lärande.

  1. 1. Grupparbete som undervisningsmetod i slöjden : SLÖJDLÄRARES SYN PÅ OCH ERFARENHETER AV KOOPERATIVT LÄRANDE I TEXTILSLÖJD

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Alexandra Boman; [2024]
    Nyckelord :läranderesurser; elevsamarbete; kollaboration; undervisningstradition;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersökte hur lärare i textilslöjd tillämpar och motiverar kooperativt lärande i sin undervisning. Kooperativt lärande innebär att elever lär tillsammans och av varandra genom att arbeta som en grupp. Studien byggde på semistrukturerade kvalitativa intervjuer med fyra textilslöjdlärare som arbetar i grundskolan. LÄS MER

  2. 2. Språkutveckling i den samhällsorienterande undervisningen med andraspråkselever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emilia Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :second language students; primary school; teacher s perspective; multimodality; community-oriented teaching; socio-cultural perspective; language development; Swedish as a second language systemic functional linguistics; andraspråkselever; grundskola; lärarperspektiv; multimodalitet; samhällsorienterad undervisning; sociokulturellt perspektiv; språkutveckling; svenska som andraspråk systemisk funktionell lingvistik;

    Sammanfattning : Målet i detta examensarbete är att studera språkutveckling genom att undersöka hur den sociokulturella lärandeteorin och språkteorin SFL är framträdande i lågstadielärares berättande om sin undervisning inom de samhällsorienterade ämnena med andraspråkselever. Dessutom har jag undersökt hur multimodala medier används i SO-undervisningen med andraspråkselever enligt lågstadielärares berättande. LÄS MER

  3. 3. Lärarens uppfattning av kooperativt lärande i matematikundervisningen : Med elevernas motivation och självkänsla i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabelle Öberg; Emma Johansson; [2023]
    Nyckelord :elev; kooperativt lärande; lärare; matematikundervisning; motivation; självkänsla;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker vad lärare uppfattar om elevernas motivation och självkänsla vid arbete av kooperativt lärande i samband med matematikundervisningen. Vi har också valt att undersöka vad lärarna uppfattar om för- och nackdelar med att arbeta med kooperativt lärande med koppling till elevernas motivation och självkänsla. LÄS MER

  4. 4. Lärandestrategier i matematik för elever i de lägre årskurserna : En studie av lågstadielärares och elevers syn på lärandestrategier i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Anesa Dzubur; [2022]
    Nyckelord :digitala hjälpmedel; kommunikation och kooperativt lärande; matematikundervisning; lärandestrategier;

    Sammanfattning : Lärarens val av olika lärandestrategier påverkar elevers lärande. Syftet med detta examensarbete var att undersöka lågstadielärares och elevers syn på och användning av lärandestrategier och hjälpmedel i matematikundervisningen samt hur dessa påverkar elevers lärande. LÄS MER

  5. 5. Kooperativt lärande inom matematik ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sonja Bolbolian; Emelie Lopez Åström; [2022]
    Nyckelord :achievement; cooperative learning; elementary education; elementary school; equity; group work; mathematics;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker hur lärare upplever att kooperativt lärande ur ett inkluderande perspektiv kan påverka elevers kunskapsutveckling i matematik. Vidare undersöker studien lärarnas tillvägagångssätt för att stimulera eleverna till att vilja samarbeta och lära i grupp inom matematikundervisningen. LÄS MER