Sökning: "examensarbete kost"
Visar resultat 6 - 10 av 46 uppsatser innehållade orden examensarbete kost.
6. Falafel på favaböna : En studie på olika ingrediensers effekt på volym och textur
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Livsmedelsteknik (kandidat); Lunds universitet/Livsmedelteknisk högskoleutbildning - YTHSammanfattning : Köttkonsumtionen ökar hela tiden och bidrar till en negativ klimatpåverkan. Detta på grund av de växthusgaser som köttindustrin medför. Att äta en mer växtbaserad kost kan ha en effektfull inverkan på minskandet av dessa växthusgaser. LÄS MER
7. Sjuksköterskans motiverande samtal vid livsstilsförändringar : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Livsstilsrelaterad ohälsa är ett växande problem i Sverige såväl som på global nivå, vilket leder till mycket lidande för patienter, men även för deras anhöriga. Livsstilsfaktorer som felaktiga kostvanor, fysisk inaktivitet, dåliga sömnvanor, rökning, övervikt och fetma, stress, för hög alkoholkonsumtion och drogmissbruk leder till försämrad livskvalitet, sjukdom och förtida död. LÄS MER
8. Baljväxter i skolmåltider?
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskapSammanfattning : I Sverige har baljväxter odlats sedan 1600-talet, vars låga miljöpåverkan bidrar till ett mer hållbart jordbruk. I detta examensarbete undersöks vilken acceptans och vilka upplevelser skolbarn på mellan 10 och 13 år har gällande baljväxter. LÄS MER
9. Hur kan content marketing bidra till hållbar konsumtion? : En kvantitativ studie om konsumtion av vegetariska produkter
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Titel: Hur kan content marketing bidra till hållbar konsumtion? Nivå: C-uppsats, examensarbete i ämnet företagsekonomi Författare: Marcus Lindgren och Rasmus Ramström Handledare: Akmal Hyder och Zahra Ahmadi Datum: 2020 - Juni Syfte: Syftet är att utifrån konsumentens perspektiv undersöka vilken utformning av content marketing som leder till hållbar konsumtion. Metod: Metoden som används i detta arbete är en kvantitativ studie genomförd med en webbaserad enkätundersökning som spreds via sociala medier. LÄS MER
10. Hur kan content marketing bidra till hållbar konsumtion? : En kvantitativ studie om konsumtion av vegetariska produkter
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomiSammanfattning : Titel: Hur kan content marketing bidra till hållbar konsumtion? Nivå: C-uppsats, examensarbete i ämnet företagsekonomi Författare: Marcus Lindgren och Rasmus Ramström Handledare: Akmal Hyder och Zahra Ahmadi Datum: 2020 - Juni Syfte: Syftet är att utifrån konsumentens perspektiv undersöka vilken utformning av content marketing som leder till hållbar konsumtion. Metod: Metoden som används i detta arbete är en kvantitativ studie genomförd med en webbaserad enkätundersökning som spreds via sociala medier. LÄS MER