Sökning: "examensarbete lärare estetiska ämnen"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden examensarbete lärare estetiska ämnen.

  1. 1. Grupparbete som undervisningsmetod i slöjden : SLÖJDLÄRARES SYN PÅ OCH ERFARENHETER AV KOOPERATIVT LÄRANDE I TEXTILSLÖJD

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Alexandra Boman; [2024]
    Nyckelord :läranderesurser; elevsamarbete; kollaboration; undervisningstradition;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersökte hur lärare i textilslöjd tillämpar och motiverar kooperativt lärande i sin undervisning. Kooperativt lärande innebär att elever lär tillsammans och av varandra genom att arbeta som en grupp. Studien byggde på semistrukturerade kvalitativa intervjuer med fyra textilslöjdlärare som arbetar i grundskolan. LÄS MER

  2. 2. GRAFFITI I GYMNASIESKOLANS BILDUNDERVISNING : Samtidskonsten som inte ges utrymme

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Karl Palleschitz; [2024]
    Nyckelord :Visuell kultur; nolltolerans; ämnestraditioner; stoffträngsel;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att öka förståelsen för graffiti som innehåll i visuell kultur i bildundervisningen. I undersökningen har bildlärare på gymnasiet och graffitimålare intervjuats och jämförelse görs av deras definitioner av vad graffiti egentligen är. LÄS MER

  3. 3. FORMATIVA BEDÖMNINGSTRATEGIER I SLÖJD : Nio slöjdlärares berättelser om formativ bedömning i slöjd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Jenny Lundberg; Sofia Solander; [2021]
    Nyckelord :Slöjd; Formativ bedömning; feedback; lärandemål; självreglerat lärande; kvalitativa intervjuer; grundskola;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete som är gjort av två slöjdlärarstudenter som läser lärarutbildningen via kompletterande pedagogisk utbildning vid Umeå universitet. Syftet med den här studien är att genom slöjdlärares berättelser studera vilken typ av formativ bedömning som används i slöjdundervisningen. LÄS MER

  4. 4. Ämnesövergripande arbete i ämnet historia pågymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Tobias Hansson; Jarl Vikner; [2021]
    Nyckelord :Gymnasium; historia; kunskapsöversikt; ämnesövergripande arbete.;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt var att sammanställa vad tidigare forskning och beprövad erfarenhet säger om ämnesövergripande arbete i historia på gymnasienivå. Detta sker utefter vår frågeställning som efterfrågar konkreta exempel på ämnesövergripande undervisning, samt eventuella fördelar eller utmaningar med detta. LÄS MER

  5. 5. FLICKOR SJUNGER VACKERT OCH KILLAR SPELAR I COOLA ROCKBAND : En studie om hur könsfördelning ser ut i grundskolan i valet avinstrument och hur musiklärare förhåller sig till typiska könsmönster

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Ronja Vikström; [2020]
    Nyckelord :Gender distributions; music education; gender; gender awareness; music instruments; girls; boys; masculinities; femininities.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en kvalitativ studie vars syfte är att beskriva och förstå hur könsfördelningen ser ut i grundskolan i musikundervisningen utifrån fyra olika musiklärares perspektiv. Studiens syfte är att undersöka genusmönster i musik undervisningen och hur lärare förhåller sig till genusmönster och om hur lärare arbetar med stereotypiska könsfördelningar. LÄS MER