Sökning: "examensarbete lärare grundskola"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden examensarbete lärare grundskola.

  1. 1. Utomhuspedagogik i matematikundervisningen : Utomhuspedagogikens påverkan på elevers engagemang och motivation i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mathilda Bernroth; Norea Jeppsson; [2023]
    Nyckelord :Grundskola; inställning; matematik; matematikundervisning; motivation; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Forskning visar att elevers positiva inställning till matematik minskar. Därför syftar detta examensarbete till att undersöka vad lärare har för syn på utomhuspedagogik inom matematik och om det kan påverka elevers inställning. LÄS MER

  2. 2. Språkutveckling i den samhällsorienterande undervisningen med andraspråkselever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emilia Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :second language students; primary school; teacher s perspective; multimodality; community-oriented teaching; socio-cultural perspective; language development; Swedish as a second language systemic functional linguistics; andraspråkselever; grundskola; lärarperspektiv; multimodalitet; samhällsorienterad undervisning; sociokulturellt perspektiv; språkutveckling; svenska som andraspråk systemisk funktionell lingvistik;

    Sammanfattning : Målet i detta examensarbete är att studera språkutveckling genom att undersöka hur den sociokulturella lärandeteorin och språkteorin SFL är framträdande i lågstadielärares berättande om sin undervisning inom de samhällsorienterade ämnena med andraspråkselever. Dessutom har jag undersökt hur multimodala medier används i SO-undervisningen med andraspråkselever enligt lågstadielärares berättande. LÄS MER

  3. 3. ”Försämrad läsförståelse leder till en mindre chans att lyckas” : En undersökning om undervisningsmetoder i läsförståelse, samt varför och hur verksamma lärare väljer dessa metoder.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jesper Larsson; Lova Rosberg; Eiman Rashed; [2023]
    Nyckelord :Adaptations; artifacts; cooperative strategies; elementary school; mediation; reading comprehension; sociocultural perspective; teaching methods; the circle model; the zone of proximal development; Artefakter; cirkelmodellen; grundskola; kooperativa strategier; läsförståelse; mediering; proximala utvecklingszonen; sociokulturellt perspektiv; stöttning; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilka undervisningsmetoder som används av verksamma svensklärare i grundskolans klassrum för att utveckla elevernas läsförståelse i ämnet svenska men också hur och varför lärarna använder just dessa metoder. Denna undersökning bygger på svar inkomna från utskickade frågeformulär. LÄS MER

  4. 4. Examensarbete i förstaämnet Svenska : Hur kan svensklärares attityder till digitala medier förstås i termer som kunskaps-, känslo- och handlingskomponenter?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM); Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :André Sivnert; Vasana Vijarnprajakketh; [2022]
    Nyckelord :Attityder; digitala medier; elever; grundskola; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att med hjälp av teorin om attitydkomponenterna undersöka och försöka förstå svensklärares attityder till digitala medier i grundskolan åk 7-9. Denna studie är en kvalitativ studie där det empiriska underlaget samlats in genom enkätformulär med öppna frågor som en grupp lärare besvarat. LÄS MER

  5. 5. Formativ bedömning och dess betydelse för lågstadieelevers läs- och skrivutveckling : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sarah Bothelius; Sofie Arildsson Edström; [2022]
    Nyckelord :Formativ bedömning; läsutveckling; skrivutveckling; grundskola; sociokulturellt perspektiv; pragmatism;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att urskilja vad tidigare forskning visar om denformativa bedömningens betydelse, gällande läs- och skrivutveckling hos elever ilågstadiet. Vilken betydelse den formativa bedömningen har för eleversläsutveckling, samt hur lågstadieelevers skrivutveckling kan påverkas avanvändandet av formativ bedömning, är de två frågeställningar som ligger till grundför arbetet. LÄS MER