Sökning: "examensarbete lärare naturkunskap"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden examensarbete lärare naturkunskap.
1. Elevers socioekonomiska status och dess påverkan i naturkunskapsklassrummet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Kunskapsöversikten utgår från vår frågeställning; vad säger forskning om hur elevers sociala klass- och socioekonomiska bakgrund påverkar undervisningen i naturkunskap? Vi redogör också för vår systematiska sökprocess.Utifrån ett systemteoretiskt-inspirerat synsätt på de forskningsstudier vi undersökt, har vi kategoriserat resultaten på tre nivåer; individ-, grupp- samt organisationsnivå, olika faktorer som påverkar naturkunskapsundervisningen. LÄS MER
2. Lust att lära : Faktorer som påverkar gymnasieelevers motivation i naturkunskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Detta examensarbete har för avsikt att ta reda på vilka faktorer inom ”Expectancy-Value” (Förväntan - värde) teori är avgörande för motivationen i naturkunskap blandgymnasieeleverna. Förväntan-värde teori utgår ifrån 2 faktorer: förväntan på attlyckas och målvärden, dvs värden man sätter på målen. LÄS MER
3. Test and analysis of an atmospheric aerosol collection technique and school outreach within a REXUS project
Master-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)Sammanfattning : “Rocket deployed Atmospheric probes conducting Independent measurements in NorthernSweden” (RAIN) är ett projekt där teamet utvecklat och byggt ett experiment för provtagning av aerosolpartiklar i mellersta atmosfären. Experimentet skjuts upp med en sondraket ifrån Esrange i Kiruna i slutet av Mars 2012. LÄS MER
4. Det fria rummets baksida – En experimentell studie av hur elevens programtillhörighet påverkar lärarens bedömning.
C-uppsats,Sammanfattning : Med ett intresse som grundar sig i praktiska erfarenheter av att förutsättningarna för undervisning ochbetygsättning är mycket olika på yrkesinriktade respektive studieinriktade program i den svenskagymnasieskolan undersöker vi i detta examensarbete om lärarens vetskap om elevens identitet påverkarbedömningen av elevens kunskaper.Flera undersökningar visar att bedömningen i skolan inte är likvärdig, trots att likvärdigheten som hörnsten fören rättvis skola betonas av styrdokument och trots att dess vikt blir särskilt tydlig i bedömningssituationen därrättvisa betyg är ett krav. LÄS MER
5. Olika uppfattningar om bedömning – ett orosmoment för både elever och lärare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Detta examensarbete har som syfte att ta reda på när elever upplever att de blir bedömda i naturkunskap respektive när lärare bedömer sina elever i naturkunskap för att se om det finns någon överensstämmelse vid jämförelse av svaren. Undersökningen innefattar också frågan om vad elever tycker att de borde bli bedömda på. LÄS MER