Sökning: "examensarbete lärare om högläsning"

Visar resultat 6 - 10 av 24 uppsatser innehållade orden examensarbete lärare om högläsning.

  1. 6. ” … passar alla elever men kanske inte alla lärare.” : En kvalitativ studie om Wittingmetodens relevans och lämplighet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Carolina Moberg; [2021]
    Nyckelord :the Witting method; first time learners; phonological awareness; phonemic awareness; phonics; reading comprehension; balanced literacy; early readers; primary school; elementary school; Wittingmetoden; nyinlärning; fonologisk medvetenhet; fonemisk medvetenhet; ljudningsmetod; läsförståelse; balanserad läsundervisning; tidiga läsare; årskurs 1–3; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur lärare med erfarenhet av Wittingmetoden beskriver sitt arbete med den samt om det på vetenskaplig grund går att argumentera för användning av metoden. Frågeställningarna är, om och varför lärare med erfarenhet av Wittingmetoden anser den vara lämplig för undervisning i läs- och skrivinlärning i årskurs 1–3 samt om det barn som redan kan läsa med ett visst flyt och förståelse i början av årskurs 1 också har nytta av metoden och i så fall hur. LÄS MER

  2. 7. Högläsning på högstadiet: elever och lärare om högläsning av skönlitteratur

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Elin Åkesson; [2019]
    Nyckelord :högläsning; högstadiet; skönlitteratur; elevers inställning; reading aloud; secondary school; literature; students´ attitude; Svenska; svenskundervisning; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka högläsning i dagens svenska skola. Som teoretiskt ramverk används Judith Langers litterära föreställningsvärldar och Lev Vygotskys zone of proximal development. Genom intervjuer med fyra lärare undersöks första syftet. LÄS MER

  3. 8. Syftet bakom högläsning i klassrummet : En studie bland lärare och elever i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Hedvig Simoncic; Niklas Paulsson; [2019]
    Nyckelord :högläsning; skönlitteratur; didaktik; undervisning; klassrum; mellanstadium; grundskola; sensmoral;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur lärare använder högläsningen i undervisningen och om de har några didaktiska strategier. Frågorna som ställts är: Vad finns det för didaktiska perspektiv i högläsningen? Vad finns det för syfte bakom val av bok och är eleverna medvetna om det? samt Vilken syn har eleverna på högläsningen? För att ta reda på detta har vi gjort kvalitativa intervjuer med fyra lärare och deras respektive elever har svarat på en kvantitativ frågeenkät. LÄS MER

  4. 9. Högläsning med individanpassning i en sociokulturell miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Messing; Nina Thornqvist; [2019]
    Nyckelord :högläsning; individanpassning; läsförståelse; samtal; strategier;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur lärare arbetar med högläsning som gynnar läsförståelsen för samtliga elever i en klass. Vi ville undersöka om högläsningen, som ofta sker i helklass och är en gemensam aktivitet, kunde anpassas till den enskilde individen. LÄS MER

  5. 10. "Läsförståelse är nyckeln till allt" : En intervjustudie om åtta lärares arbete med läsförståelse i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Evelina Blom; Elin Vallin; [2017]
    Nyckelord :Läsförståelse; bedömning; läsförståelseundervisning; högläsning; motivation;

    Sammanfattning : I detta examensarbete studerar vi hur verksamma lärare i årskurs 1–3 arbetar för att eleverna ska utveckla sin läsförståelse. För att ta reda på detta har åtta lärare på fem skolor i tre olika kommuner intervjuats och på så sätt har lärarnas tankar och erfarenheter av begreppet läsförståelse samlats in. LÄS MER