Sökning: "examensarbete lärare senare år"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden examensarbete lärare senare år.

  1. 1. Hur lärare i grundskolans senare år arbetar med läsförståelsestrategier med eleverna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mounira Amri Karlsson; [2024]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsförståelsestrategi; motivation;

    Sammanfattning : Runt sekelskiftet framkom det av olika jämförande studier att svenska elever tappade i läsförståelse jämfört med elever från andra länder. Resultaten från en av de jämförande studierna, PIRLS, där elever i årskurs fyras situation undersöktes, visade också att svenska elever arbetade mindre med strategier för läsförståelse än genomsnittet för elever från andra länder som deltagit i undersökningen. LÄS MER

  2. 2. Svenska gymnasieelevers uppfattningar om storlek och avstånd i universum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Fysiska institutionen; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Karolin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Astronomy; Misconceptions; Educational Research; Science Education; High School Students; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how students in Swedish upper secondary school conceptualize sizes and distances of some astronomical objects, such as planets and stars, as well as the students’ general knowledge of the objects themselves. The study uses a constructivist framework and explores how well the students’ conceptions match the scientific facts and definitions, and what misconceptions and alternative conceptions they hold. LÄS MER

  3. 3. Värdegrundsarbetet, hur ska vi göra? : Hur väl förberedda är religionslärarstudenter på Malmö Universitet för arbetet med värdegrunden?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Arlinda Sokoli; Per Edén; [2021]
    Nyckelord :Värdegrundsarbete; Lärarstudenter; Religion; Fenomenologi;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka huruvida lärarstudenter samt nyligen examinerade lärare inom ämnet religionskunskap upplever att ämneslärarutbildningen mot grundskolans senare år samt gymnasieskolan förberett dem för att arbeta med skolans värdegrund. Studien berör vilka pedagogiska verktyg lärarstudenter anser att lärarutbildningen förser dem med samt hur dessa lärarstudenter och nyexaminerade lärare upplever att de kan arbeta med värdegrundsfrågor i sin undervisning. LÄS MER

  4. 4. Motivation att lära : En studie om elever och lärares upplevelser kring att lära sig matematik på gymnasiet ur ett motivationsteoretiskt perspektiv

    Master-uppsats, KTH/Lärande

    Författare :Edvin Moks; [2019]
    Nyckelord :Motivation; motivation theories; learning; teaching; mathematics; upper secondary school; motivational framework; directed qualitative content analysis; Motivation; motivationsteorier; lärande; undervisning; matematik; gymnasiet; riktad innehållsanalys;

    Sammanfattning : Forskning har visat att motivation har en stor betydelse för elevens lärande och välmående i skolan. Motivation har en lång forskningshistoria vilket har skapat en stor mängd tankar och idéer kring vad motivation är och hur den på bästa sätt kan främjas hos individen. LÄS MER

  5. 5. Novellpraliner, tunga klassiker eller ungdomsromaner – didaktiska val av texter i skolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stina Johansson; Rita Oda; [2019]
    Nyckelord :Skönlitteratur; Litteraturdidaktik; Ämneskonceptioner; Kanon; Svenskämnet; 7-9; Gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur lärare i grundskolans senare år och gymnasiet ser på litteratur och vilka didaktiska resonemang lärare för när det kommer till skönlitteratur i undervisningen. Vi har även ämnat undersöka hur lärare förhåller sig till en litterär kanon. LÄS MER