Sökning: "examensarbete lärare svenska C"

Visar resultat 6 - 10 av 20 uppsatser innehållade orden examensarbete lärare svenska C.

  1. 6. Att öppna dörrar, om SFI och integration

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ehsan Zohrevand; Pontus Karlsson; [2009]
    Nyckelord :Svenska för invandrare; SFI; integration; assimil;

    Sammanfattning : Det här är ett examensarbete om Svenska för invandrare (SFI) och integration. Vi vill med vårt examensarbeteundersöka vad nuvarande SFI-deltagare med tidigare akademisk erfarenhet har för förväntningar på utbildningenoch vad de hoppas den ska ge. LÄS MER

  2. 7. Vad är en god läskultur? ­ En enkätundersökning bland F-6 lärare.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :OVE ZACHARIASSON; Ann-Kristin Persson; ; [2008]
    Nyckelord :Läsinlärning; läsanvändning; skolmiljön; litteratu;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med detta examensarbete är att undersöka vad främst litteraturen, men även lärarna, anser vara en godläskultur och hur detta påverkas av regeringens förslag om framtida eventuella förändringar för svensk skola.HuvudfrågaVad kan en god läskultur innehålla? Varför är det viktigt att läsa? Kan en litteraturkanon stimulera till en godläskultur? Kan åtgärderna i rapporten "Leve pluggskolan" bidra till att lärarna ges bättre förutsättningar ochmöjligheter att främja en god läskultur?Metod och materialVår metod består i en kvantitativ enkätundersökning som komplement till ett material bestående av litteratur ochforskningsrapporter. LÄS MER

  3. 8. Lärares syn på läxor i grundskolan ­ en intervjustudie

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Erik Enemar; Henrik Danielsson; [2008]
    Nyckelord :Läxor; inlärning; repetition; intervjuer;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med vårt examensarbete är att undersöka lärares syn på läxor. För att förstå lärares syn om läxor på etttydligare sätt, har vi delat upp vårt syfte i mer bestämda frågeställningar:Hur definierar lärare läxor?Hur använder sig lärare av läxor?Hur tycker lärare att läxan skall utformas?Hur ser lärare på föräldrars roll vid läxa?Är det någon skillnad på lärares syn på läxor beroende på erfarenhet i yrket?För att svara på dessa frågor har vi gjort en kvalitativ intervjustudie med nio stycken lärare på tre grundskolor iGöteborgsområdet. LÄS MER

  4. 9. Självständigt elevarbete ­ En intervjustudie med 15 lärare om deras syn på Eget arbete i skolår 2

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Merli Magnusson; Ingela Fahlberg; [2008]
    Nyckelord :Planeringsbok arbetsschema; elevansvar; individual;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med vårt examensarbete var att ta reda på vad begreppet Eget arbete innebär i lärares undervisning iskolår . Vi har undersökt för- och nackdelar med Eget arbete ur dessa lärares perspektiv. LÄS MER

  5. 10. En bok är inbunden till sin natur. Öppnar man den i skolan? Då vill vi veta hur! ­ en undersökning av användandet av skönlitteratur i undervisningen, i skolår tre till sex.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :catrine berglund; maria jacobsson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka på vilket sätt lärare använder sig av skönlitteratur i dagensundervisning, för elever i grundskolans tidigare år. Vi ville också veta om lärarna ansåg sig nå upp till dekunskapsmål i svenska som finns uppsatta i kursplanen, genom användandet av skönlitteratur. LÄS MER