Sökning: "examensarbete lärare svenska böcker"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden examensarbete lärare svenska böcker.

  1. 1. Att främja begreppslig förståelse inom matematik med hjälp av Mentimeter : Hur en Mentimeter-modul kan designas utifrån didaktiska principer och möjliggöra ett formativt arbetssätt inom matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Anton Hallin; Andreas Tuomiluoma; [2021]
    Nyckelord :Formative assessment; Mathematical concepts; Conceptual understanding; Mentimeter; Design-based research; Formativt arbetssätt; Matematiska begrepp; Begreppslig förståelse; Mentimeter; Designbaserad forskning;

    Sammanfattning : Undervisning och lärande är grundbultar i ett modernt demokratiskt samhälle. Dessa aktiviteter sker i stor utsträckning av lärare vilka bär ansvaret för att utbilda framtidens generationer. LÄS MER

  2. 2. Får alla vara med? : Mångkulturella inslag i skolans högläsningslitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Christine Paulsdotter; [2015]
    Nyckelord :Barnlitteratur; högläsning; mångkulturell barnlitteratur; lärare;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete var att undersöka om högläsning används i skolan och hur valet av bok ser ut och vilket syfte lärarna har med högläsningen. Syftet var också att undersöka hur stor plats mångkulturella inslag fick i de högläsningsböcker som lästes i skolorna under höstterminen 2014 samt att se om dessa böcker förekom i större utsträckning i de klasser som hade elever med utländsk bakgrund eller inte. LÄS MER

  3. 3. Läsintresset i centrum – en kvalitativ intervjustudie med fyra lärare på mellanstadiet om deras tankar kring det sjunkande läsintresset

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Caroline Andersson; lärande Barns och ungas uppväxtvillkor Svenska för tidigare åldrar; [2014]
    Nyckelord :läsintresse; läslust; läsundervisning; litteraturu;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med detta examensarbete har varit att undersöka och beskriva fyra lärares tankar kring det sjunkandeläsintresset, hur lärarna planerade sin undervisning för att öka intresset för läsning och litteratur i sin klass samtom de såg några hinder för att genomföra denna. Vidare ville jag även undersöka lärarnas eget läsintresse ochom de trodde att det hade någon betydelse för deras undervisning. LÄS MER

  4. 4. Onko aika kehittää äidinkielen oppikirjoja? : Kartoitus Ruotsin peruskoulun suomen opetuksessa käytetyistä oppikirjoista

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Pauliina Turunen; [2010]
    Nyckelord :Finnish; mother tongue; text book; primary school; text book analysis; Finnish teaching; Swedish Finnish; Sweden Finns; suomi; suomen kieli; äidinkieli; oppikirja; peruskoulu; tekstikirjan analyysi; suomen opetus; ruotsinsuomi; ruotsinsuomalainen; finska; modersmål; lärobok; grundskola; textboks analys; finskundervisning; sverigefinska; sverigefinsk;

    Sammanfattning : Päättötyöni on kvalitatiivinen kartoitus kymmenestä Ruotsin peruskoulussa vuosiluokilla 1–5 suomen kielen opetuksessa käytetystä oppikirjasta. Kartoitusten lisäksi olen haastatellut kolmea opettajaa ja saanut vastauksia kyselykaavakkeisiin 11 opettajalta heidän mielipiteistään oppikirjoista. LÄS MER

  5. 5. Litteraturens påverkan på ordförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Irina Persson; [2010]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; andraspråksinlärning; förstaspråk; andraspråk; modersmål; ordförståelse; ordförråd; produktivt ordförråd; receptivt ordförråd; intentionell språkinlärning; incidentiell språkinlärning; gymnasieskola; litteraturläsning;

    Sammanfattning : Flera gymnasieskolor i Malmö inleder studierna för elever i åk 1 med ett gemensamt läsprojekt, där elever läser självvalda skönlitterära böcker under åtminstone en timme per dag under lektionstid i ungefär tre veckor.Syftet med mitt arbete var att undersöka om intensivläsning av skönlitteratur har någon positiv påverkan på elevernas ordkunskap samt vilka skillnader i resultat finns det mellan andraspråkselever som få modersmålsundervisning och de elever som inte får det. LÄS MER