Sökning: "examensarbete lärare uppsala"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden examensarbete lärare uppsala.

  1. 1. Ledarskap i skolans värld : Förskollärare och lärares uppfattningar om ledarskap i relation till elevers lärande och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jenny Lineruth; [2017]
    Nyckelord :Fenomenografi; förskollärare; lärare; intervju; ledarskap;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att få fördjupad kunskap om förskollärares och lärares uppfattningar om förskollärare och lärares ledarskap i skolan, med fokus på elevers lärande och utveckling. Studien har en kvalitativ forskningsansats och baseras på samtalsintervjuer med tre förskollärare och tre högstadielärare. LÄS MER

  2. 2. Elevers möjlighet till lärande enligt KASAM : En kvalitativ fallstudie av en skola i Tanzania

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Stina Hultén; [2014]
    Nyckelord :Känsla av sammanhang – KASAM; salutogen; delaktighet; specialpedagogik; dilemmaperspektiv; Tanzania;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att genom de specialpedagogiska relationella – och dilemmaperspektiven, samt genom ett sociokulturellt perspektiv undersöka vilken skola barn och unga möter i Tanzania. Teoretiska utgångspunkter har varit den salutogena teorin med fokus på KASAM, känsla av sammanhang, och Cumminsmodell där fokus ligger på att undersöka samspelet mellan lärare och elev. LÄS MER

  3. 3. ¿Who son represented y cómo? : En intersektionell studie av genus och etnicitet i läroböcker i engelska och spanska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petra Berndalen; Elisabet Folkesson; [2014]
    Nyckelord :lärobok; engelska; spanska; textanalys; intersektionalitet;

    Sammanfattning : Med bakgrund i att många lärare använder läroböcker i sin undervisning och att skolan ska låta värdegrunden gensomsyra undervisningen så undersökte vi hur genus och etnicitet uttrycks i böckerna i de två världsspråken engelska och spanska. Vi valde att undersöka genus och etnicitet ur ett intersektionellt perspektiv då vi ser deras växelverkan i identitetsprocessen som sedan påverkar maktstrukturer i samhället. LÄS MER

  4. 4. Tillgängligt bibliotek eller låst bokrum? : Om bibliotekstillgänglighet och biblioteksintegration i Uppsalas grundskolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ann-Sofie Danell Karlberg; [2011]
    Nyckelord :Skolbibliotek; nationella prov; Literacy; taxonomi; grundskola; samarbete; Loertscher;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att utreda Uppsalaelevernas tillgång till skolbibliotek i sina grundskolor, samt hur väl integrerade skolbiblioteken är i undervisningsverksamheten. Frågeställningarna syftar till att belysa hur stor andel av Uppsalas elever som har skolbibliotek som uppfyller skollagens krav, samt i vilken grad bibliotekarier och lärare samarbetar på Uppsalas skolor. LÄS MER

  5. 5. Nu ska vi sjunga! : En kvalitativ intervjustudie av musiklärares arbete med sångundervisning i årskurs 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för musikvetenskap

    Författare :Mia Persson; [2010]
    Nyckelord :sång; sångundervisning; musikundervisning; lektionsinnehåll; sångmetodik.;

    Sammanfattning : Abstract  Mia Persson: Nu ska vi sjunga – en kvalitativ intervjustudie av musiklärares arbete med sångundervisning i årskurs 7-9. Uppsala universitet: Institutionen för musikvetenskap. Examensarbete 15 hp, 2010. LÄS MER