Sökning: "examensarbete lärarutbildning"

Visar resultat 6 - 10 av 230 uppsatser innehållade orden examensarbete lärarutbildning.

  1. 6. Lärares arbete kring läsning av skönlitteratur i årskurs 3 : Boksamtal, högläsning och tystläsning ur ett finländskt och åländskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Annica Löfroth; Johanna Winqvist; [2023]
    Nyckelord :skönlitteratur; högläsning; tystläsning; boksamtal; stöttning; förståelse; interaktion; årskurs 3; Finland; Åland; Sverige;

    Sammanfattning : I och med vår svenska lärarutbildning i relation till att vi bor i Finland respektive på Åland har vi fått en uppfattning av att boksamtal inte är en aktivitet som används i lika stor utsträckning i Finland och på Åland jämfört med i Sverige. Detta examensarbete syftar till att ta reda på om och hur lärare i Finland och på Åland använder högläsning, tystläsning och boksamtal för att gynna elevers lärande i arbete med skönlitteratur i ämnet svenska i årskurs 3. LÄS MER

  2. 7. Ord som lärs med kroppen, fastnar de i knoppen? : En studie om vilken påverkan rörelser kan ha på elevers minnesförmåga och om detta kan mätas inom ramen för ett examensarbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Emma Nyberg; [2023]
    Nyckelord :förkroppsligat lärande; rörelse; kognitiv belastningsteori; cognitive load theory; ordförrådsinlärning;

    Sammanfattning : Denna studies syfte har varit att undersöka vilken betydelse ett förkroppsligat lärande, i form av rörelser, har på elevers förmåga att förstå och minnas ords betydelse samt om mätbara resultat kan utläsas baserat på examensarbetets påverkansstudie. I studien söktes även svar på hur eleverna upplevde ett förkroppsligat lärande i form av rörelse undersöktes. LÄS MER

  3. 8. Transspråkande i svenskundervisningen : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter av att använda transspråkande som en resurs för lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Amanda Hultgren; Amanda Strand; [2022]
    Nyckelord :transspråkande; flerspråkighet; studiehandledning; sociokulturellt perspektiv; enspråkig norm;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vad lärare i årskurs 1–3 har för erfarenheter gällande transspråkande samt hur de använder transspråkande som resurs i sin svenskundervisning. Forskning som ligger till grund för denna studie visar att transspråkande bidrar till elevers språk- och kunskapsutveckling. LÄS MER

  4. 9. Lärares uppfattningar om elevers förståelse för begreppet variabel : en kvalitativ studie om hur lärare anser att elever i årskurs7-9 uppfattar begreppet variabel

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Amin Sadighi; [2022]
    Nyckelord :begreppet variabel; variabelbegreppet; missuppfattning; algebra; 3UV-modellen;

    Sammanfattning : Det förväntas att eleverna tillägnar sig goda kunskaper om begreppet variabel och dess användningsområde efter grundskolan men resultatet utifrån olika mätningar visar tvärtom. Syfte med detta examensarbete är att belysa lärares uppfattningar om hur elever i årskurs 7-9 uppfattar begreppet variabel och hur de kan få en bättre förståelse för det. LÄS MER

  5. 10. Multimodalitet och meningsskapande : användning och kombination av olika resurser i grundskoleelevers sätt att kommunicera

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Elin Kane; Jenny Liljedahl; [2021]
    Nyckelord :Multimodalitet; sociosemiotik; modaliteter; semiotiska resurser; semiotiska modaliteter; meningsskapande; det vidgade textbegreppet; literacy; multiliteracies;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har vi valt att studera och sammanfatta delar av forskningen som utgår ifrån en multimodal teoribildning och ett sociosemiotiskt perspektiv. Examensarbetet utgörs av en fallstudie som innefattar textanalyser. LÄS MER