Sökning: "examensarbete lärarutbildningen karlstads universitet"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden examensarbete lärarutbildningen karlstads universitet.

  1. 1. ” … passar alla elever men kanske inte alla lärare.” : En kvalitativ studie om Wittingmetodens relevans och lämplighet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Carolina Moberg; [2021]
    Nyckelord :the Witting method; first time learners; phonological awareness; phonemic awareness; phonics; reading comprehension; balanced literacy; early readers; primary school; elementary school; Wittingmetoden; nyinlärning; fonologisk medvetenhet; fonemisk medvetenhet; ljudningsmetod; läsförståelse; balanserad läsundervisning; tidiga läsare; årskurs 1–3; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur lärare med erfarenhet av Wittingmetoden beskriver sitt arbete med den samt om det på vetenskaplig grund går att argumentera för användning av metoden. Frågeställningarna är, om och varför lärare med erfarenhet av Wittingmetoden anser den vara lämplig för undervisning i läs- och skrivinlärning i årskurs 1–3 samt om det barn som redan kan läsa med ett visst flyt och förståelse i början av årskurs 1 också har nytta av metoden och i så fall hur. LÄS MER

  2. 2. Estetiska uttrycksformer i svenskämnet : En kvalitativ studie av lärares arbete med estetiska uttrycksformer i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Lukas Tunmats; [2019]
    Nyckelord :Aesthetics; extended language; teachers training; competence; languages; methods; linguistic development and aesthetic expressions.; Estetik; vidgat språk; lärarutbildning; behörighet; språk; arbetssätt; språkutveckling och estetisk uttrycksform.;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is examining teachers’ view of working with aesthetic expressions in their teaching of the Swedish subject in first grade. The study examines the possibility to distinguish whether teachers’ aesthetic subject competence affects their choices of didactics in their Swedish subject teaching. LÄS MER