Sökning: "examensarbete lärarutbildningen kunskapssyn"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden examensarbete lärarutbildningen kunskapssyn.

  1. 1. Medier och den logocentriska traditionen i skolans matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Madeleine Persson; [2013]
    Nyckelord :logocentrism; kunskapssyn; matematik; medier; skola; tradition; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att få ökad kunskap om hur tre grundskolelärare använder olika medier i matematikundervisningen mot bakgrund av den logocentriska traditionen i skolan. Jag kommer att utgå från följande frågeställningar i min studie:•På vilka olika sätt gestaltas den logocentriska traditionen i matematikundervisningen i en årskurs 1, 2 och 4?•Vilka anledningar anger lärare till att de centrala medierna i undervisningen i skolan är de logocentriska uttrycksformerna och inte de kinestetiska, visuella och auditiva uttrycksformerna?•Hur uppfattar lärare att de visuella, auditiva och kinestetiska uttrycksformerna utvecklas i en logocentrisk skoltradition?Teorin i mitt examensarbete definierar begreppen medier och logocentrisk tradition i matematikundervisningen. LÄS MER

  2. 2. Att arbeta med bedömningsmatriser i slöjdämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Madeleine Elgenberg; [2013]
    Nyckelord :Bedömning; matris; slöjd;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna har användandet av matriser som ett betydelsefullt redskap i bedömningsarbetet, vuxit fram inom den svenska skolan. En konstruktivistisk kunskapssyn har ställt krav på nya redskap för att möta förändringar i undervisningens innehåll och kunskapskrav. LÄS MER

  3. 3. Hållbart lärande åt alla. Hur bör skolan vara utformad för att alla individer ska kunna utveckla sina styrkor och bli aktivt deltagande samhällsmedborgare?

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ceit Ekdahl; Gosia Helleblad; [2010]
    Nyckelord :lärande; inkludering; internationella skoltester; kunskapssyn; samhällsdeltagande; skolreform; skolutveckling;

    Sammanfattning : ABSTRAKTEkdahl, Ceit & Helleblad, Gosia (2010). Hållbart lärande åt alla. Hur bör skolan vara utformad för att alla individer ska kunna utveckla sina styrkor och bli aktivt deltagande samhällsmedborgare? (Sustainable learning for all. LÄS MER

  4. 4. Pedagogers förhållningssätt till matematik i förskolan (En jämförande studie mellan två Reggio Emilia- inspirerade och två andra kommunala förskolor)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Laureta Bajrami; Jennifer Thomas; [2010]
    Nyckelord :Förhållningssätt; matematik; barnsyn; kunskapssyn; Reggio Emilia; sociokulturellt lärande;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om åtta pedagogers förhållningssätt till matematik i förskolan. Vi har med hjälp av intervjuer tagit del av pedagogernas tankar kring synliggörandet av matematiken i verksamheten, samt undersökt huruvida deras profilering har förändrat deras förhållningssätt till matematik. LÄS MER

  5. 5. Språkutvecklande miljöer. En studie av undervisning i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Annika Wollin; Ann-Sofie Kjellman Svensson; [2009]
    Nyckelord :språkutvecklande miljöer; lärande miljöer; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur pedagoger i grundskolan arbetar för att skapa olika lärandemiljöer med fokus på språkutveckling. Vi är även intresserade av att få veta vilka faktorer som påverkar pedagogerna i deras undervisning. LÄS MER