Sökning: "examensarbete lärarutbildningen matematik"

Visar resultat 6 - 10 av 53 uppsatser innehållade orden examensarbete lärarutbildningen matematik.

  1. 6. Att undervisa i matematik på förskolan - Ett arbete om hur pedagoger arbetar med matematik i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Johanna Carlbom; [2014]
    Nyckelord :Matematik; förskolan; Lpfö98; inspirerande; innehåll;

    Sammanfattning : Examensarbete inom lärarutbildningen Titel: Att undervisa i matematik på förskolan - Ett arbete om hur pedagoger arbetar med matematik i förskolan Författare: Johanna Carlbom Termin och år: HT 2013 Kursansvarig institution: Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap Handledare: Agneta Simeonsdotter Svensson Examinator: Annika Bergviken Rensfeldt Rapportnummer: HT13-2920-040 Nyckelord: Matematik, förskolan, Lpfö98, inspirerande, innehåll Sammanfattning: Den här studien utgår från intervjuer och observationer från två olika förskolor där författaren undersökt hur de arbetar med matematik. Syftet med undersökningen var att se när och hur barnen ges tillfälle att arbeta med matematik. LÄS MER

  2. 7. Medier och den logocentriska traditionen i skolans matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Madeleine Persson; [2013]
    Nyckelord :logocentrism; kunskapssyn; matematik; medier; skola; tradition; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att få ökad kunskap om hur tre grundskolelärare använder olika medier i matematikundervisningen mot bakgrund av den logocentriska traditionen i skolan. Jag kommer att utgå från följande frågeställningar i min studie:•På vilka olika sätt gestaltas den logocentriska traditionen i matematikundervisningen i en årskurs 1, 2 och 4?•Vilka anledningar anger lärare till att de centrala medierna i undervisningen i skolan är de logocentriska uttrycksformerna och inte de kinestetiska, visuella och auditiva uttrycksformerna?•Hur uppfattar lärare att de visuella, auditiva och kinestetiska uttrycksformerna utvecklas i en logocentrisk skoltradition?Teorin i mitt examensarbete definierar begreppen medier och logocentrisk tradition i matematikundervisningen. LÄS MER

  3. 8. Synen på användandet av en interaktiv skrivtavla i matematikundervisningen hos en klass i åk 2

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Mats Aronzon; [2013]
    Nyckelord :interaktion; verbal interaktivitet; visuell interaktivitet; taktil interaktivitet; interaktiv skrivtavla; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete är att undersöka de bakomliggande orsakerna, motiven, till varför två lärare i en klass i årskurs två valt att använda sig av en interaktiv skrivtavla i sin matematik-undervisning. Jag undersöker även om eleverna har liknande åsikter som lärarna och vilken typ av interaktivitet som dessa lärare genererar med hjälp av den interaktiva skrivtavlan. LÄS MER

  4. 9. Hur det multimodala lärandet uttrycker sig i vardagsmatematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Vivien Mach; Marie Olsson; [2013]
    Nyckelord :Vardagsmatematik; estetiska; uttryckssätt; multimodalitet; matematiska begrepp; pedagoger; barn;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att se hur det multimodala lärandet uttrycker sig i vardagsmatematik med hjälp utav tre frågeställningar. Med hjälp utav de tre frågeställningarna vill vi ur ett barn - och pedagogperspektiv belysa deras tankar kring matematik. LÄS MER

  5. 10. Utematematik: Vad står det i styrdokumenten och hur fungerar det i praktiken?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Faysal Hiba Azraq Shafiqa; [2013]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; Utomhusmatematik; Styrdokument;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att ta reda på lärarnas attityder till utomhusmatematik och dess koppling mellan teori och praktik i grundskolans tidigare årskurs 1-3. Vi vill veta hur utomhusmatematik förhåller sig till styrdokumenten, samt hur lärarna som använder utomhusmatematik omsätter styrdokumenten i sin undervisning utomhus. LÄS MER