Sökning: "examensarbete lärarutbildningen undervisningsmetoder"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden examensarbete lärarutbildningen undervisningsmetoder.

  1. 1. Laborativ matematik på gymnasieskolans yrkesprogram. Manipulative materials in vocational education at upper secondary school

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sahar Zahidi; Cecilia Gustafsson; [2012]
    Nyckelord :Gymnasiet; Laborativ undervisning; Matematik; Motivation; Sociokulturellt perspektiv; Traditionell undervisning;

    Sammanfattning : SammanfattningVårt examensarbete handlar om användandet av laborativ undervisning på gymnasiet. Syftet med vår rapport är att undersöka vad eleverna anser om att använda detta undervisningssätt inom matematiken på gymnasiet. LÄS MER

  2. 2. "Inte ute i skogen längre"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Stina Nylén; [2011]
    Nyckelord :intervju; sammanhang; sociokulturell; upplevelse; waldorf; övergång;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete syftar till att ge en bild av hur ett antal elever som tidigare gått i waldorfskola upplever att flytta över till gymnasiet. Den metod som använts är den kvalitativa forskningsintervjun, där sex före detta waldorfelever djupintervjuats om sina erfarenheter från skolbytet. LÄS MER

  3. 3. Hur kan lärare på ett kreativt sätt arbeta för att motivera elevernas läs- och skrivlärande? – en undersökning grundad på intervjuer och observationer Arbetets art: Examensarbete i Lärarutbildningen VT 2009 didaktik

    C-uppsats,

    Författare :Marianne Najjar; Vian Talusi; [2009]
    Nyckelord :Undervisningsmetoder i l;

    Sammanfattning : Våra frågeställningar är: • Hur arbetar lärarna för att motivera elevernas läs- och skrivlärande? • Vilka metoder och material använder lärarna för att hjälpa eleverna utveckla skriftspråket? • Varierar undervisningen för att fånga elevernas uppmärksamhet till skriftspråklig kunskap och i såfall hur?Metod Som forskningsmetod har vi valt att använda den kvalitativa. Vi har utfört intervjuer ochobservationer med olika lärare i olika klasser och på olika mångkulturella skolor. LÄS MER

  4. 4. Vilka är problemen för elever med matematiksvårigheter?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Marie Nilsson; [2008]
    Nyckelord :Baskunskaper; inlärning; matematiksvårigheter; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Vilka är problemen för elever med matematiksvårigheter? (What are the problems for students with mathematical difficulties)? Skolutveckling och ledarskap,Specialpedagogisk påbyggnadsutbildning, Lärarutbildningen, Malmö Högskola.Syftet med mitt examensarbete är att undersöka vad elever med matematiksvårigheter tycker är svårt i matematik samt hur de tycker en bra undervisning i ämnet skall se ut. LÄS MER

  5. 5. Integration eller segregation, det är frågan. Lärares undervisningsmetoder i litteratur- och språkhistoria på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Annica Hassgård; Anna-Maria Richard; [2008]
    Nyckelord :integrerat; segregerat; litteraturhistoria; språkhistoria; andraspråksperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilka didaktiska ställningstaganden verksamma gymnasiepedagoger gör när det gäller relationen mellan litteratur- och språkhistorieundervisningen i svenska B och svenska som andraspråk B. Det material som vi analyserar bygger på åtta kvalitativa intervjuer med yrkesverksamma svensklärare vid två gymnasieskolor i sydvästra Skåne. LÄS MER