Sökning: "examensarbete läs och skrivsvårigheter"

Visar resultat 16 - 20 av 51 uppsatser innehållade orden examensarbete läs och skrivsvårigheter.

  1. 16. ”Jag lär mig det mesta själv” Elevers erfarenheter av iPad som ett alternativt verktyg i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Finck; [2015]
    Nyckelord :alternativa verktyg; dyslexi; IKT; iPad; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Louise Finck (2015). ”Jag lär mig det mesta själv” Elevers erfarenheter av iPad som ettalternativt verktyg i skolan (”I learn most things myself” Younger students experiencesof iPad as an assistive tool in classroom). Speciallärarprogrammet, Skolutveckling ochledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola. LÄS MER

  2. 17. Fonologisk medvetenhet i förskoleklass : Fem lärares agerande och åsikter kring fonologisk medvetenhet som en tidig insats vid läs- och skrivinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Evelina Jochmus-Stöcke; Annelie Lövholt; [2015]
    Nyckelord :Fonologisk medvetenhet; förskoleklass; arbetssätt; synsätt; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete bygger på kvalitativa intervjuer bland fem lärare som är verksamma inom förskoleklassverksamhet i Halmstad kommun. Syftet med studien är att ta reda på hur lärare arbetar med fonologisk medvetenhet som en tidig insats för att förhindra läs- och skrivsvårigheter i skolan samt i det framtida yrkeslivet. LÄS MER

  3. 18. Ominlärning enligt Wittingmetoden : hur upplever lärarna att arbeta med metoden och hur upplever de att deras elever påverkas?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ann-Christin Svärd; [2014]
    Nyckelord :Wittingmetoden; ominlärning; specifika läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; självkänsla;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete är att undersöka hur lärare upplever att arbetar med en metod som riktar sig till elever som har läs- och skrivsvårigheter. Mina frågeställningar berör hur lärare upplever att det är att arbeta med Wittingmetodens ominlärning samt hur de upplever att elevernas syn på sig själva som läsare och skrivare påverkas och slutligen hur de upplever att eleverna påverkas av metoden. LÄS MER

  4. 19. FMT – en plats i skolan! : för lättare läs- och skrivinlärning

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Marie Hiding Olsson; [2013]
    Nyckelord :FMT-metoden; Funktionsinriktad MusikTerapi; Perception; Ickeverbal; Läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : I detta examensarbete beskriver jag FMT-metoden, Funktionsinriktad MusikTerapi. Mitt syfte har varit att ta reda på hur FMT kan stödja elever med läs- och skrivsvårigheter i skolan. Jag beskriver i två fallbeskrivningar hur jag har arbetat med FMT med två elever som har läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  5. 20. Likvärdighetsproblematiken inom religionskunskapsämnet : En fallstudie i hur lärare på olika programinriktningar bedömer elever i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Marina Dahlén; [2013]
    Nyckelord :betygssättning; utvärdering; infärgning; likvärdighetsproblematik; religionskunskap.;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker huruvida elever behandlas lika över de olika gymnasieprograminriktningarna i undervisning, bedömning och betygssättning samt om lärarna är medvetna om elever med läs- och skrivsvårigheter och om hänsyn tas till dessa elever i utformningen av undervisningen, arbetsuppgifter och prov.Undersökningen är en kvalitativ fallstudie bestående av fyra intervjuer av lärare på två gymnasieskolor i Mellansverige som sedan jämförts med egna observationer av respektive lärares lektion/lektioner. LÄS MER