Sökning: "examensarbete livsmedel analys"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden examensarbete livsmedel analys.

  1. 1. Mapping of Material & Conversion Parameters of Packaging Production – Boardio®

    Master-uppsats, Lunds universitet/Kemiteknik (CI)

    Författare :Yusuf Qasem; Younes Chraibi Ottosson; [2022]
    Nyckelord :Chemical Engineering; Packaging; Packaging Production; Paperboard; Converting; Lamination; Extrusion; Die-cutting; X-ray tomography; GPI; Creasing; Perforation; Tensile Strength; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : With an increased demand for sustainable packaging solutions for the ever-growing FMCG market, fiber-based systems rise as an answer to phasing out plastics in packages and reducing the humanity’s climate footprint. However, constructing a packaging solution largely consisting of paperboard comes with its challenges, such as integrating functionalities in the anisotropic paperboard that formerly were provided by a fundamentally different materials with divergent mechanical properties, being isotropic polymers. LÄS MER

  2. 2. Chiafröns påverkan i glutenfria bröd

    M1-uppsats, Lunds universitet/Livsmedelsteknik och nutrition (master); Lunds universitet/Livsmedelteknisk högskoleutbildning - YTH

    Författare :Jonathan Laike Ståhle; Tobias Christensen; [2021]
    Nyckelord :Salvia hispanica; Chia; Chia seeds; Gluten-free bread; Food engineering; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har tanken varit att få en ökad kunskap för hur chiafröet påverkar det glutenfria brödet. Orsaken till det glutenfria brödets uppkomst är sjukdomen celiaki. Samtidigt som forskning utförs inom området celiaki är det svårt för människor med denna diagnos att hitta bra glutenfria brödalternativ. LÄS MER

  3. 3. Livscykelanalyser i praktiken – funktionella enheter, systemgränser och miljöpåverkanskategorier i analyser av animaliska livsmedel.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Erica Sandberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : År 2050 förväntas världens befolkning att uppnå 9 miljarder människor och samtidigt stiger efterfrågan på livsmedel såsom kött-, ägg- och mjölk (FAO, 2012). Om detta ska vara möjligt behöver livsmedelsproduktionens miljöpåverkan minska avsevärt. LÄS MER

  4. 4. Consumption of sustainable food products : A study of the Sustainable purchase perception matrix and Sustainable lead consumers; A life cycle assessment of BäR smoothie

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för geovetenskaper

    Författare :Cecilia Melén; Mirea Wolff; [2021]
    Nyckelord :Compromise; Confidence; WTP; PCE; Sustainable lead consumer; Sustainability marketing; Scepticism; Life cycle assessment; LCA; Environmental impact; Global warming; Eutrophication; Primary energy use; Smoothie; Kompromiss; Självförtroende; WTP; PCE; Hållbar marknadsföring; Skepticism; Livscykelanalys; LCA; Miljöpåverkan; Global uppvärmning; Övergödning; Primärenergianvändning; Smoothie;

    Sammanfattning : Part 1 The scientific community has identified an attitude-action gap for demographic and psychographic variables when studying sustainable purchase behaviour. By focusing on what happens during the purchase instead of the purchaser, this cross-sectional study aims to understand sustainable purchase behaviour when consumers purchase sustainable food. LÄS MER

  5. 5. "Klimatsmartare förpackning" och "ekologiskt" : En undersökning för hur miljöetiketter påverkar konsumentens Intention To Buy och Willingness To Pay.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Charlotta Ekebergh; Thai To; [2021]
    Nyckelord :Wine; Intention To Buy ITB ; Willingness To Pay WTP ; Organic; Label; Packaging;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: "Klimatsmartare förpackning" och "ekologiskt" En undersökning för hur miljöetiketter påverkar konsumentens Intention To Buy och Willingness To Pay. Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Charlotta Ekebergh och Thai To Handledare: Patrik Sörqvist Datum: juni, 2021 Syfte: Syftet med föreliggande studie var att undersöka konsumentens intention to buy (ITB) och willingness to pay (WTP) för olika typer av vinförpackningar samt att se om dessaskattningar kan påverkas genom Systembolagets märkningar "klimatsmartare förpackning" och "ekologiskt". LÄS MER