Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 85 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Den fysiska lärmiljön på förskolan : Vilka didaktiska val gör förskollärare vid planering och utformning av förskolans fysiska lärmiljö?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jasmine Nilsson; Therése Brorsson; [2023]
    Nyckelord :Lärmiljö; artefakter; material; didaktik; inflytande; Montessori; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : Följande examensarbete handlar om förskolans fysiska lärmiljö utifrån ett förskollärarperspektiv. Syftet med vår studie är att undersöka hur förskollärare resonerar när de planerar och konstruerar den fysiska lärmiljön på avdelningen samt hur barnen ges inflytande i denna process. LÄS MER

  2. 2. Hive : Produktutveckling av en additivt tillverkad sänglampa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Jens Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Industrial design; Product design; Bed lamp; Light environment; Scandinavian; FDM; 3D-print; Additive manufacturing; Teknisk design; Produktutveckling; Sänglampa; Ljusmiljö; Skandinavisk; FDM; 3D-print; Additiv tillverkning;

    Sammanfattning : Normada arbetar med att utveckla additivt tillverkade (3D-printade) möbler i skandinavisk stil och vill nuutöka sin produktportfölj med mindre produkter, såsom en sänglampa. Denna rapport fokuserar på att lösa ettvanligt problem med sänglampor idag, nämligen att de oftast antingen ger riktat ljus lämpligt för läsning ellerspritt ljus som skapar en mysig atmosfär. LÄS MER

  3. 3. Design for all i en lärandemiljö : Kan man designa en skolmöbel för många typer av individer?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Malmstens Linköpings universitet

    Författare :Josefine Borgelind Kaiser; [2023]
    Nyckelord :Furniture design; Design; Wood; Design for all; Design process; Learning environment; Classroom; School furniture; Children furniture; Customized furniture; Learning aids; ADHD; Individual needs; Different needs; Ergonomics; Möbeldesign; Design; Formgivning; Form; Trä; Design för alla; Designprocess; Lärandemiljö; Fysisk lärmiljö; Klassrum; Skolmiljö; Skolmöbler; Barnmöbler; Anpassade möbler; Hjälpmedel; ADHD; Individuella behov; Varierande behov; Ergonomi;

    Sammanfattning : I detta examensarbete utforskar jag hur en kan arbeta med en designprocess i möbler för en skolmiljö med ett bredare fokus än vad möblerna på marknaden är idag. Genom att utgå från barn i klassrummet med varierande behov, hoppas jag på att designa skolmöbler som passar fler individer. LÄS MER

  4. 4. En ny modifiering av SWESIAQ-modell som baserad på Örebro-modellen för sundahus i Sverige.

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för energi-, miljö- och byggteknik

    Författare :Rama Khoulani; Ola Khoulani; [2023]
    Nyckelord :Healthy house; Psychosocial indoor environment; Indoor environment issues; Indoor environment quality; Housing assessment; Sundahus; Psykosocial innemiljö; Innemiljö problem; Innemiljö kvalitet; Bostadsbedömning;

    Sammanfattning : Begreppet "Sick Building Syndrome" (SBS) beskriver ett vanligt problem i byggnader där personer som vistas där under en längre tid kan uppleva hälsosymptom såsom huvudvärk, yrsel, illamående, koncentrationssvårigheter och trötthet. För att hantera dessa hälsoproblem har Örebromodellen utvecklats. LÄS MER

  5. 5. Stora sällskapet : Fragment av och för Bredäng, en offentlig installation

    Kandidat-uppsats, Konstfack/Inredningsarkitektur & Möbeldesign

    Författare :Mårten Jensen; [2022]
    Nyckelord :Bredäng; Sätraskogen; design; offentliga rummet; offentliga möbler; senmodernism; arkitektur; stadsdel; stadsplanering; geografi; kulturarv; filosofi; fenomenologi; perception; rekreation; demokrati; miljonprogrammet; hållbar utveckling; material; tekniker; betong; furu; bänk; installation; social infrastruktur; möten;

    Sammanfattning : Torg, parker och stråk är platser som ofta ses som något gemensamt, en viktig del av det offentli- ga rummet, en skådeplats för diverse yttringar och därmed en fungerande demokrati. Offentliga rum och dess möbler är viktiga för ett stadsdels välmående, som en egen kategori av artefakter som berättar om stadsdelens historia och samtid. LÄS MER