Sökning: "examensarbete matematik grundskolan"
Visar resultat 21 - 25 av 35 uppsatser innehållade orden examensarbete matematik grundskolan.
21. Elevers beskrivningar av lärande : En kvalitativ studie i elevers sätt att uppfatta sitt lärande i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Mitt examensarbete handlar om hur en person kan komma att ändra sin uppfattning om någonting. Vi ändrar ofta vårt sätt att se på någonting i vår omvärld på ett annat sätt än tidigare. Jag minns själv när jag gick i grundskolan och ändrade min uppfattning om matematikens tallinje. LÄS MER
22. En kvalitativ undersökning om elevinflytande inom matematik och naturorienterande undervisning
Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Mitt examensarbete handlar om elevinflytande inom matematik och naturorienterande undervisning. Enligt skolans läroplaner och styrdokument är elevinflytande en viktig del i undervisningen. Jag undersöker elevers möjlighet till inflytande i undervisningen och skolmiljön. LÄS MER
23. Balans mellan estetiskt - praktiska och teoretiska ämnen i grundskolan : För optimal inlärning och utveckling av hjärnans alla resurser
M1-uppsats, Institutionen för estetiska ämnenSammanfattning : Syftet med vårt examensarbete var att söka efter motiveringar som belyser de estetiskt - praktiska ämnens bidragande del för en allsidig utveckling av hela hjärnan. Vi ville undersöka rektorernas syn på balansen mellan teoretiska och estetiskt - praktiska ämnen, samt hur de ser på elevers kunskapsinlärning. LÄS MER
24. Undervisningssätt inom matematiken på gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Den aktuella forskning är entydig gällande hur den största delen av matematikundervisningen bedrivs på grundskolan; katederundervisning och individuellt räknande i matematikböcker är dominerande. Det finns belägg för att detta även är en trolig bild av gymnasiematematiken, trots ringa forskning inom området. LÄS MER
25. Varför blev jag inte godkänd? En studie över elever och lärares uppfattningar om varför elever inte uppnår målen för godkänt i matematik.
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : SyfteSyftet med vårt examensarbete är, att undersöka vilka föreställningar elever i år 8 och 9 på en skola i nordöstraGöteborg har, angående varför de inte uppnår målen för godkänt i matematik, samt deras uppfattning om vadsom kan/hade kunnat göras annorlunda för att eleven idag skulle uppnå målen för godkänt i matematik. Vikommer samtidigt att undersöka vilka föreställningar som positiva nyckelpersoner (definierade av eleven) samtelevernas nuvarande lärare har, gällande varför eleverna inte uppnår målen för godkänt i matematik, samt derasrespektive uppfattning av vad som hade kunnat/kan göras annorlunda för att eleven idag skulle uppnå målen förgodkänt i matematik. LÄS MER