Sökning: "examensarbete matematiska begrepp"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden examensarbete matematiska begrepp.

  1. 1. Att främja elevers konceptuella förståelse och förmåga att lösa textproblem i matematik med hjälp av flashcards : Design av lärararhandledning med flashcardaktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Azlina Chiming; [2023]
    Nyckelord :mathematical text problems; mathematical concepts; mathematics for secondary school; flashcards; design-based research; retrieval practice strategy; activity-based learning; matematiska textuppgifter; matematiska begrepp; matematik för högstadiet; flashcards; designbaserad forskning; framplockningsstrategin; aktivitetsbaserad inlärning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete genomfördes i samarbete med K-ULF. De teoretiska ramverk som detta examensarbete vilar på är designbaserad forskning, framplockningsstrategin och aktivitetsbaserad inlärning. Det ena syftet i examensarbetet var att utforma flashcards inom matematikområdet procent. LÄS MER

  2. 2. Matematiklärarens arbete med matematikens ämnesspecifika språk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Jönsson; [2022]
    Nyckelord :Kommunikation; Matematik och Ämnesspecifikt språk;

    Sammanfattning : Under senare tid har språk blivit ett allt större fokusområde när det kommer till inlärning. Forskning säger att det inte räcker med kunskap om matematik för att lära ut matematik. Lärare behöver också en förmåga att kommunicera ämnet till elever på ett sätt som möjliggör lärande. LÄS MER

  3. 3. Lärarens utmaningar i matematikundervisning för flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kinda Abu Khurj; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkiga elever; matematikundervisning; studiehandledning; modersmål; scaffolding; sociokulturell teori.;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om lärares utmaningar i matematikundervisning för flerspråkiga elever. Syftet med detta examensarbete är att undersöka de olika utmaningar lärare upplever när de undervisar matematik till flerspråkiga elever och att ta reda på vilka metoder lärare använder för att stödja dessa elevers lärande. LÄS MER

  4. 4. Ordförståelse och matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anette Olsson; [2022]
    Nyckelord :mathematics tasks; reading and word comprehension; begrepp; kontext; läsförståelse; matematiskt språk; ordförståelse;

    Sammanfattning : Problemområdet jag fokuserat på i detta examensarbete är elevernas bristande läs och ordförståelse inom matematiken. Denna problematik kan ses i den dagliga undervisningen i klassrummen och elevernas svårigheter med läs, begrepp oc hordförståelse inom matematiken kan försvåra elevernas matematiska utveckling. LÄS MER

  5. 5. Att främja begreppslig förståelse inom matematik med hjälp av Mentimeter : Hur en Mentimeter-modul kan designas utifrån didaktiska principer och möjliggöra ett formativt arbetssätt inom matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Anton Hallin; Andreas Tuomiluoma; [2021]
    Nyckelord :Formative assessment; Mathematical concepts; Conceptual understanding; Mentimeter; Design-based research; Formativt arbetssätt; Matematiska begrepp; Begreppslig förståelse; Mentimeter; Designbaserad forskning;

    Sammanfattning : Undervisning och lärande är grundbultar i ett modernt demokratiskt samhälle. Dessa aktiviteter sker i stor utsträckning av lärare vilka bär ansvaret för att utbilda framtidens generationer. LÄS MER