Sökning: "examensarbete musikhögskolan i malmö"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden examensarbete musikhögskolan i malmö.

  1. 1. Den samtida och framtida brassbandskompositionen

    Master-uppsats, Lunds universitet/Konstnärliga fakulteten i Malmö

    Författare :Daniel Möllås; [2023]
    Nyckelord :musik; komposition; brassband; teststycke; musikalisk tolkning; induktiv ingång; hermeneutisk spiral; music; composition; brass band; test piece; musical interpretation; inductive approach; hermeneutic spiral; Performing Arts;

    Sammanfattning : Den samtida och framtida brassbandskompositionen" är ett examensarbete som syftar till att, utifrån ett tonsättarperspektiv, undersöka musik som är komponerad för brassbandstävlingar och identifiera de komponenter som behövs i både komposition och instrumentation för att skapa såväl en konstnärlig produkt som tävlingsförutsättningar. För att genomföra detta har författaren Daniel Möllås - tillika kompositionsstudent på Diplomprogrammet (Master II) vid Musikhögskolan i Malmö - besökt sju olika brassbandstävlingar i fem europeiska länder för att dels ta del av olika sorters tävlingsmusik, dels sätta in dem i de olika sammanhang som uppstår utifrån hur tävlingarna arrangeras på dessa platser. LÄS MER

  2. 2. Nya speltekniker för flöjt: En teknisk och konstnärlig beskrivning

    Master-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Ylva Öhman; [2022]
    Nyckelord :Nya speltekniker för flöjt; Klassisk musik efter 1950; Flöjt; Extended techniques for flute; Classical music after 1950; Flute; Performing Arts;

    Sammanfattning : This study is investigating what extended techniques for flute are and how they are being used. By analysing manuals of five different pieces written after 1950, an overview is presented of how different composers are using extended techniques for flute and what they think is important to explain for the performer. LÄS MER

  3. 3. Bland mästare och mentorer: En studie av hur kompositionslärare beskriver arbetssätt för kompositionspedagogiskt lärande och övning på gymnasie- och folkhögskolenivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Daniel Möllås; [2021]
    Nyckelord :Kompositionspedagogik; Tonsättare; Kompositör; Komponist; Scaffolding; Mästarlära; Tekniskt hantverk; Kreativt hantverk; Imitation; Tradition; Övning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Composition pedagogy; Composer; Master teaching; Technical craftmanship; Creative craftmanship; Practice; Educational science; Music education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : "Among Masters and Mentors" is a thesis which aims to investigate how four composition teachers in college preparatory music education programs view their teaching compared to their craftmanship as composers. The study has a special focus on the independent practice of composition and examines how the teachers themselves practice and which aspects of this they wish to transfer into their teaching. LÄS MER

  4. 4. Att spela Bach på marimba

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Konstnärliga fakulteten i Malmö

    Författare :Simon Zakrisson; [2020]
    Nyckelord :Bach; Marimba; Interpretation; Transkription; Chaconne Bach; Transcription; Chaconne; Performing Arts;

    Sammanfattning : Det här är den reflekterande delen av mitt examensarbete på Kandidatutbildningen i Symfoniorkesterinstrument, Slagverk, vid Musikhögskolan i Malmö, Lunds Universitet. Det finns inget vedertaget sätt för slagverkare att spela J.S Bachs musik på, trots att det i allra högsta grad ingår i repertoaren. LÄS MER

  5. 5. Vad händer efter musikhögskolan? En studie om karriärövergång mellan musikhögskolan och musikeryrket

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amanda Barani; Alexandra Foschi; [2020]
    Nyckelord :musician; music education; competences; school-to-work; labour market; Musiker; musikutbildning; kompetens; arbetsmarknad;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur nuvarande och tidigare musikerstudenter på svenska musikhögskolor får ta del av arbetsmarknadsrelaterade kunskaper inom sin utbildning och genom till yrkesverksamma musiker. Vi har utifrån våra frågeställningar fokuserat på vilka kompetenser som informanterna fått ta del av och hur de upplevt att skolan mött dessa kunskaper. LÄS MER