Sökning: "examensarbete om barns lek"

Visar resultat 1 - 5 av 80 uppsatser innehållade orden examensarbete om barns lek.

  1. 1. De yngsta barnens kommunikation i lek och i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Anna Wirkus; [2024]
    Nyckelord :pedagogik; kommunikation; barns perspektiv; imitering; mediering; små barn;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete var att studera små barns kommunikation med varandra och med pedagoger, både i leken och i undervisningssituationer. För att kunna arbeta med detta syfte formulerade jag två frågeställningar som gjorde det möjligt att genomföra studierna. LÄS MER

  2. 2. Byggda förutsättningar för lek

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för arkitektur och byggd miljö

    Författare :Alice Franzon; [2023]
    Nyckelord :Lekmiljö; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : Detta är ett undersökande examensprojekt där jag vill översätta kunskap om goda lekmiljöer till fysisk form. I sökandet efter vad som definierar en god lekmiljö har jag formulerat följande frågeställning: ”Hur kan lekmiljöer gestaltas som samspelar med barns fantasi, uppmuntrar tankefrihet, är tillgänglig för alla barn och inte styrande i sin användning?” Jag har genomfört litteraturstudie och erfarenhetsstudie i form av minnen från min barndom. LÄS MER

  3. 3. Lek och lärande : Konkurrerar eller stimulerar de varandra?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Svennebäck; Therese Lindqvist; [2022]
    Nyckelord :Lek; lärande; utveckling; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att öka kunskapen om hur förskollärare anser att barns lek och lärande påverkar varandra i förskolan ur ett sociokulturellt perspektiv med fokus på mediering, kulturella redskap, mer kompetenta personer samt den närmaste utvecklingszonen. Frågor som arbetet ämnar besvara är hur sker barns lärande i lek enligt förskollärare? Samt om och i så fall vilka indikationer kan förskollärare identifiera som tyder på att barns lärande stimulerar lek? Studien är en kvalitativ undersökning med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Barns fria lek : med fokus på kommunikationens olika uttryckssätt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Julia Ringdahl Bohlin; Lisa Lundblad; [2021]
    Nyckelord :fria leken i förskolan; barns fria lek och barns kommunikation;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur barn kommunicerar med varandra i den fria leken. Studiens syfte är undersöka hur förskollärare upplever barns fria lek och hur viktig de anser att kommunikationen är för barns utveckling och lärande. Syftet med undersökningen är också att studera hur barnen kommunicerar med varandra i den fria leken. LÄS MER

  5. 5. Olika utomhusmiljöer i förskolan : barns grovmotoriska aktiviteter och förskollärarnas beskrivningar av hur barns hälsa kan främjas

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johanna Alfredsson; Karin Granefelt; [2021]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; grovmotorik; förskolans gård; skog; natur; utomhusmiljöer; hälsoeffekter;

    Sammanfattning : Det finns enligt flera forskare fördelar med utomhuspedagogik då detta ger barn olika möjligheter till att uppleva och lära sig med hela kroppen för att genom det förebygga fysisk ohälsa, (Fjortoft 2001, Cooper 2015, Coe 2016, Harper 2017, Kaplan 2001). Förutsättningarna skiljer sig åt beroende på var förskolan är belägen. LÄS MER