Sökning: "examensarbete pedagogik Linneuniversitetet"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden examensarbete pedagogik Linneuniversitetet.

  1. 1. En känsla av delaktighet : Rätten till delaktighet för elever som läser enligt grundsärskolans läroplan inriktning ämnesområden

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Elg Bäck; Charlotte Lindholm; [2022]
    Nyckelord :autonomi; delaktighet; delaktighetsmodellen; engagemang; erkännande; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning; kommunikation; samhandling; tillgänglighet; tillhörighet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbete var att undersöka på vilket sätt assistenter, pedagoger och rektorer på grundsärskolor ser på och arbetar med delaktighet för elever som läser enligt grundsärskolans läroplan inriktning ämnesområden. Tidigare forskning visade att inkludering var ett sätt att främja barns självständighet och socialt deltagande. LÄS MER

  2. 2. Vårdnadshavares, till barn med autism, upplevelse av fritidshem : En enkätstudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Berg; Catrine Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Anpassningar; autism; fritidshem; lärmiljö; tillgänglighet; upplevelse; vårdnadshavare; åtgärdsprogram;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbete var att genom enkätundersökning undersöka hur vårdnadshavare till barn med diagnosen autism, upplevde fritidshemmets verksamhet och dess kommunikation med skolan. Med hjälp av webbenkät undersöktes studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER

  3. 3. ”Vi normaliserar att alla är olika.” : Om inkluderande arbetssätt i den mångkulturella förskolan.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Nellie Persson; [2020]
    Nyckelord :Mångkultur; inkludering; exkludering; interkulturell pedagogik; barnkonventionen; socialpedagogik;

    Sammanfattning : Följande examensarbete fokuserade på pedagogiken i förskoleklasser som består av mångkultur. Mångkultur har många tolkningar och i detta arbete är det format för barn med utländsk bakgrund och behärskar mer än det svenska språket. LÄS MER

  4. 4. Barn i behov av särskilt stöd i förskolan- eller pedagoger i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Camilla Engström; [2016]
    Nyckelord :Förskola; särskilda behov; norm; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Förskolan är en organisation som skall baseras på varje barns behov och förmågor. Barnen i svensk förskola har inga uppnående mål eller krav utan istället riktas dessa krav mot verksamheten och pedagogerna som är verksamma i den. LÄS MER

  5. 5. Pedagogiskt ledarskap : med fokus på mjuka färdigheter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Ann-Sophie Helgesson; Lena Hansson; [2015]
    Nyckelord :mjuka och hårda färdigheter; social kompetens; framgångsfaktor; påverkan; erfarenhet; pedagogiskt ledarskap;

    Sammanfattning : ABSTRAKT Linnéuniversitetet, Växjö Institutionen för pedagogik Pedagogiskt ledarskap med fokus på mjuka färdigheter, Examensarbete 15hp   Titel                                    Pedagogiskt ledarskap med fokus på mjuka färdigheter Författare                          Lena Hansson och Ann-Sophie Helgesson Handledare                        Stefan Sellbjer Datum                                Juni 2015 Antal sidor                        30   Nyckelord: Mjuka och hårda färdigheter, social kompetens, framgångsfaktor, påverkan, erfarenhet, pedagogiskt ledarskap   Syftet med studien är att undersöka sex stycken ledares förståelse av mjuka färdigheter i det pedagogiska ledarskapet. Studien är baserad på en kvalitativ studie med halvstrukturerade frågor och standardisering, analysformen är dataanalys med deduktiv ansats och hermeneutiskt synsätt. LÄS MER