Sökning: "examensarbete pedagogik mobbning"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden examensarbete pedagogik mobbning.

  1. 1. Barns utveckling av empatisk förmåga i förskolan

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Josefine Fristorp; [2013]
    Nyckelord :Empati; Små barn; Förskolan; Sociala utveckling; Spegelneuroner; Mobbning; Förebyggande; Kommunikation;

    Sammanfattning : Examensarbetets syfte är att belysa hur pedagoger arbetar med att stödja barns utveckling av den empatiska förmågan, samt hur pedagogerna uppfattar barns utveckling av empati hos det lilla barnet i förskolan. Syftet är även att synliggöra vilka konsekvenser som kan uppstå av att inte stödja barn i deras utveckling av empatisk förmåga. LÄS MER

  2. 2. Värdegrundsarbetet : skolans vision - elevens verklighet

    Master-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petra Ohlsson; Johanna Källström; [2011]
    Nyckelord :Didaktik; Grundskola; Enkätundersökning; Värdegrund; Mobbning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att ta reda på hur skolans vision ser ut gällande arbetet med värdegrunden i relation till elevens uppfattning och delaktighet. Två delstudier har genomförts där den första syftar till att ta reda på elevernas uppfattningar och delaktighet i skolans arbete med värdegrundsfrågor utifrån en enkätundersökning. LÄS MER

  3. 3. Hur förebygger skolan mobbning? : En studie om några lärares uppfattningar om mobbning och mobbningsförebyggande strategier.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Grazyna Sowinski; Madline Arbid; [2009]
    Nyckelord :förebyggande mot mobbning; strategier; mobbning; orsaker till mobbning; likabehandlingsplan;

    Sammanfattning : Internationell och svensk forskning visar att mobbningen har ökat i skolan de senaste åren. Man har arbetat aktivt i Sverige för att förebygga mobbning men det tycks inte ske någon större förändring. LÄS MER

  4. 4. Tre grundskollärares erfarenheter kring mobbning

    L2-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Linda-Marie Nygren; [2008]
    Nyckelord :dold mobbning; fysisk mobbning; grundskola; mobbning; mobbning i grundskolan; social mobbning; verbal mobbning.;

    Sammanfattning : Abstract Titel: Tre grundskollärares erfarenheter kring mobbning. Författare: Linda Nygren. Typ av arbete: Examensarbete, 10 poäng, B-nivå, pedagogik. Handledare: Kristina Wallden Hillström, Examinator: Maud Söderlund. LÄS MER

  5. 5. Demokrati i förskolan - får barnen vara med och påverka verksamheten? : En intervjustudie med sju förskollärare om deras synsätt på barns inflytande

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Sabina Larsson; Gabriella Dellen; [2007]
    Nyckelord :Barns inflytande; demokrati; förskolan;

    Sammanfattning : Detta examensarbete belyser barns inflytande i förskolan ur ett demokratiskt perspektiv. Sverige är ett demokratiskt samhälle där strävan efter alla människors lika värde och att alla människors röst är lika mycket värd. Pedagogerna som arbetar på förskolorna lägger grunden till barns demokratiska tankesätt. LÄS MER