Sökning: "examensarbete pedagogik värdegrund"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden examensarbete pedagogik värdegrund.

  1. 1. En kvalitativ studie av hur lärare säger sig arbeta för en icke-konfessionell och objektiv religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Aia Alsamak; [2022]
    Nyckelord :Religion education; icke-konfessionell; religionsundervisning; kristendom; ateismen;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att skapa större förståelse för de didaktiska metoder lärare använder för att forma en i deras mening icke-konfessionell, neutral och objektiv religionsundervisning. Materialet har varit skriftliga intervjuer med nio lärare, dessa intervjuer har undersökts utifrån tidigare forskning och teorier. LÄS MER

  2. 2. Solidaritet i bilderböcker för barn : Hur text och bild förmedlar solidaritet mellan karaktärer i berättelsen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Annika Bladh; Anna Runesson; [2021]
    Nyckelord :solidaritet; bilderböcker; ikonotext; värdegrund;

    Sammanfattning : Fokus i föreliggande examensarbete är solidaritet och hur den kan uttryckas mellan karaktärer i bilderböcker för barn. I förskolans verksamhet är det vanligt förekommande med bilderböcker och de anses viktiga för tidig litteracitet, språkutveckling och framtida läsinlärning (Druker 2018, s.2; Björklund 2008, ss.221 - 224). LÄS MER

  3. 3. Två länders läroplaner : En jämförelse av Englands och Sveriges läroplaner för barn i förskoleålder med inriktning på värdegrund, mål och utvärdering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Emma Olsson Röst; [2019]
    Nyckelord :Curriculum; curriculum theory; early years education; England; Sweden; England; förskola; läroplan; läroplansteori; Sverige;

    Sammanfattning : I detta examensarbete presenteras en jämförelse av läroplaner i England och Sverige för barn upp till fem års ålder. Denna jämförelse görs för att kunna se skillnader mellan de olika läroplanernas innehåll för att besvara frågorna; Hur skiljer sig innehållet mellan Englands och Sveriges läroplan för barn i förskoleålder? Leder skillnaderna i läroplanernas innehåll till att de har olika läroplanskoder? Examensarbetet inleds med en genomgång av läroplansteori och en presentation av hur Englands Early Years Foundation Stage framework och Sveriges Läroplan för förskolan 2018 växt fram. LÄS MER

  4. 4. HUR GÖR VI NU? EN STUDIE KRING LÄRARES REFLEKTIONER AV ATT MÖTA ICKE-CISPERSONER I SKOLMILJÖ

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Hanna Borgström Petrovic; [2018]
    Nyckelord :Diskurs; Script; Transexualism; Lärare; Läroplan; Foucault; Skola; Styrdokument;

    Sammanfattning : HUR GÖR VI NU? EN STUDIE KRING LÄRARES REFLKETIONER AV ATT MÖTA ICKE-CISPERSONER I SKOLMILJÖ. HANNA BORGSTRÖM PETROVIC Hanna Borgström Petrovic. Trängsel i uppdraget. En studie av lärares reflektioner av att möta icke-cis elever i skolmiljö. LÄS MER

  5. 5. Oron över håravfall mitt i medeltidens litteratur -Hur fyra lärare integrerar sex- och samlevnad i svenskämnet i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofia Johansson; Louise Ingvarsson; [2016]
    Nyckelord :det vidgade textbegreppet; estetisk läsning; efferent läsning; fiktion; flerstämmighet; genus; kompensatoriskt uppdrag; lysskompetens; lyssna; lärarutbildning; läsa; osynlig pedagogik; presentationsskrivande; relationer; sakprosa; sex- och samlevnad; synlig pedagogik; skriva; svenskämnesdidaktik; svenskämnesmetodik; svenskämneskonceptioner; skönlitteratur; tala; tankeskrivande; tematisk undervisning; värdegrund; ämnesintegrering;

    Sammanfattning : SammandragUtgångspunkten för vårt examensarbete är att vår lärarutbildning inte har inkluderat hur visom blivande lärare kan integrera det ämnesövergripande kunskapsområdet sex- ochsamlevnad i svenskämnet i gymnasieskolan. Syftet med denna undersökning är därför attundersöka hur lärare kan arbeta med att integrera sex- och samlevnad i svenskämnet pågymnasiet. LÄS MER