Sökning: "examensarbete programmering"

Visar resultat 1 - 5 av 110 uppsatser innehållade orden examensarbete programmering.

  1. 1. Omvandla utmaningar till möjligheter: Läs- och skrivsvårigheter och elevers välmående inom webbutveckling/programmering.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Linda Wannerö Avramidou; Ehab Rada; [2024]
    Nyckelord :cognition; educational challenge; emotion; learning styles; motivation; programming; reading and writing difficulties; web development.; Emotion; inlärningsstrategier; kognition; läs- och skrivsvårigheter; motivation; programmering; utbildningsutmaningar; webbutveckling;

    Sammanfattning : This thesis delves into the unique educational challenges and learning styles of students with reading and writing difficulties, specifically within the context of programming and web development. We explore the aspects of cognition, emotion, and motivation, offering a nuanced exploration of how task structures and educational environments impact these students. LÄS MER

  2. 2. Radar and sea clutter simulation with Unity 3D game engine

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Programvara och system

    Författare :Mikael Johnsson; Linus Bergman; [2023]
    Nyckelord :radar simulation; sea clutter simulation; game engine; Unity; ray tracing; compute shader; graphics programming; GPU; radarsimulering; sjöklottersimulering; spelmotor; Unity; strålspårning; compute shader; grafisk programmering; GPU;

    Sammanfattning : Game engines are well known for their use in the gaming industry but are starting to have an impact in other areas as well. Architecture, automotive, and the defence industry are today using these engines to visualise and, to some extent, test their products. LÄS MER

  3. 3. Att slöjda allsidigt och modernt : En processbeskrivning av en terminsplanering i ämnet teknisk slöjd för årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Kim Kuuluvainen; [2023]
    Nyckelord :Micro:bit; Processbeskrivning; Programmering; Slöjdundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att framställa en produktdriven terminsplanering som allsidigt behandlar det centrala innehållet och samtliga målsättningar inom ämnet slöjd i Läroplanen för den grundläggande utbildningen i Esbo i årskurs 6 (Svenska bildningstjänster, 2015). Ett särskilt aktgivande har riktats mot hur det tämligen nya ämnesområdet programmering kan implementeras i slöjdundervisningen med hjälp av mikrodatorenheten BBC Micro:bit. LÄS MER

  4. 4. Using Quality Diversity in Genetic Programming to Improve Automatic Learning of Behaviour Trees

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Alexander Willemsen; [2023]
    Nyckelord :Behaviour Trees; Genetic Programming; Quality Diversity; Gedragsbomen; Genetische Programmering; Kwaliteitsdiversiteit; Beteendeträd; Genetisk Programmering; Kvalitetsmångfald;

    Sammanfattning : One of the main purposes of the fields of Robotics and Artificial Intelligence is to develop solutions that can autonomously solve problems. An important part of this is synthesising behaviours of robots. Behaviour Trees are a tree structure that enables combining existing lower level behaviours into a high level behaviour through task switching. LÄS MER

  5. 5. "Learning by doing" som ett förhållningssätt till undervisning av programmering på gymnasiet : Ett elevmaterial för undervisning av felsökning i inledande programmering

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Edita Korlat; [2023]
    Nyckelord :Programming didactics; Python; error messages; troubleshooting; Programming 1; upper secondary school; learning by doing ; Dewey; student material; Programmeringsdidaktik; Python; felmeddelanden; felsökning; Programmering 1; gymnasiet; “learning by doing”; Dewey; elevhandledning;

    Sammanfattning : Den snabba digitaliseringen har inte bara lett till stora förändringar i samhället utan också utbildningssystemet i vilket kunskaper om tillämpningar och funktion av olika tekniska system och digitala verktyg har blivit en nödvändighet. Programmering har blivit en naturlig del av processen att förstå dagens digitala system men också ett verktyg för problemlösning och design av digitala lösningar. LÄS MER