Sökning: "examensarbete samhällsvetenskap"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden examensarbete samhällsvetenskap.

  1. 1. Studie i att utöka arealen rikkärr i Skåne - Med exempel på hur tre rikkärr kan utökas

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Examensarbeten i biologi

    Författare :Marcus Ljungdahl Brönmark; [2020]
    Nyckelord :Biology and Life Sciences;

    Sammanfattning : Rich fens contribute with numerous ecosystem services, such as the highest biodiversity found among wetlands, water purification, carbon sequestration, hydrological services, recreational and educational services are all part of services provided from rich fens. Drainage and land-use change has severely damaged or destroyed these services in many regions of Europe and Sweden; restoration plans are needed to change this trend. LÄS MER

  2. 2. Berättelser om oro och om änglar i skolan : Vårdnadshavares levda erfarenhet av att ha ett barn i grundsärskola och i gymnasiesärskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Kristin Sundman; [2018]
    Nyckelord :cumpulsory school for learning disabilities; upper secondary school for learning disabilities; guardians; phenomenology; lived experience; relationship between home and school; intellectual disability; ID; Grundsärskola; gymnasiesärskola; vårdnadshavare; fenomenologi; levda erfarenheter; relation mellan hem och skola; intellektuell funktionsnedsättning; IF;

    Sammanfattning : Abstract The aim of this study is to contribute knowledge of guardian´s experience of having a child in compulsory- and upper secondary school for learning disabilities. Research questions: How do guardians describe their lived experience of the phenomenon of having a child placed in the compulsory- and upper secondary school for learning disabilities? How do guardians describe the relationship between home and school? Research indicates a multifaceted complexity characterized by high level of stress among guardians of children diagnosed with intellectual disabilities (ID). LÄS MER

  3. 3. Kamratrespons som formativ bedömning i svenskämnet : Metoder, möjligheter och svårigheter

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Pernilla Ljungberg; [2018]
    Nyckelord :Formative assessment; peer response; low-middle school; swedish; writing; Formativ bedömning; kamratrespons; låg-mellanstadiet; svenska; skriva;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur några lärare i årskurs 1-6 arbetar med kamratrespons vid bedömning av elevtexter i ämnet svenska. Ytterligare ett syfte med examensarbetet är att få kunskap om vilka möjligheter och svårigheter det finns med arbetssättet kamratrespons samt att ta reda på hur de intervjuade lärarna tror att eleverna upplever kamratrespons. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg vid läsning : Elevers och lärares uppfattning av hur digitala verktyg påverkar läsförmågan och lusten att läsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Annelie Mickelsson; Linda Myhrman; [2018]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digitalisering; läsning; motivation; mixed method; intervju; enkät;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka lärares och elevers uppfattning av hur läsförmågan, lusten och motivationen att läsa påverkas av digitala verktyg. Tolkningar, jämförelser och analyser av resultaten som omger den här studien förklaras med hjälp av en mixed method som består av genomförda elev- och lärarenkäter samt lärarintervjuer som analyserats ur ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Relationen mellan historiemedvetande och formativ bedömning i historieundervisningen : En kvalitativ undersökning om hur relationen mellan historiemedvetande och formativ bedömning ser ut i den svenska gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Rebecca Svärd; [2016]
    Nyckelord :Historiemedvetande;

    Sammanfattning : Sammanfattning I föreliggande examensarbete har relationen mellan historiemedevetande och formativ bedömning undersöks. Syftet med examensarbetet är att utifrån intervjuer med fem historielärare undersöka samverkan mellan historiemedvetande och formativ bedömning i historieundervisningen i den svenska gymnasieskolan. LÄS MER