Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Jag kan säga såhär att vårt arbete attjobba på förskolan har blivit mycket merkomplext, när vi får en massautmaningar…” : - Kommunikationens betydelse inom mångkulturella förskolor –mellan hem och förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jacqueline Reule; [2020]
    Nyckelord :förskola; interkulturalitet; kommunikation; mångkultur; pedagoger; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Examensarbete handlar om framför allt interkulturell kommunikation och lite om samverkan, mellan pedagoger och vårdnadshavare med ett annat modersmål än svenska. Syftet med studien var att få svarpå vilka utmaningar och hinder pedagoger kan uppleva inom kommunikation, samt på vilka sättkommunikation sker och vad som förmedlas. LÄS MER

  2. 2. Att bygga broar mellan hem och förskola

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Fida El- Musleh; Sawsan Al Obaid; [2012]
    Nyckelord :delaktighet; föräldrasamverkan; inflytande; kommunikation;

    Sammanfattning : Hem och förskola är ett av läroplanens områden där avsevärda revideringar har införts. Dessa revideringar har medfört att diskussionerna kring föräldrasamverkan har satts igång i förskoleverksamhet. Därför har vi valt att vårt examensarbete skall handla om det här ämnet. LÄS MER

  3. 3. Samverkan mellan hem och förskola/skola– ur föräldrarnas och pedagogernas perspektiv

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lubna Ahmed; Maria Walfridsson; [2012]
    Nyckelord :Hem och förskola skolan; föräldrasamverkan; pedag;

    Sammanfattning : SammanfattningVårt syfte med detta examensarbete är att få svar på hur barnens föräldrar och hur pedagogerna ser på samverkanmellan hemmet och förskolan och hemmet och skolan. Vi har genom åren på Göteborgs Universitet fåttmöjligheten till att genomföra VFU (verksamhetsförlagda utbildning) då vi uppmärksammat att flertalet avverksamheterna haft brister i samverkan med hemmet. LÄS MER

  4. 4. Föräldrasamverkan i förskola och skola – en studie bland föräldrar och pedagoger

    C-uppsats,

    Författare :Marie Petersson; Camilla Jonsen; [2010]
    Nyckelord :förskola och skola; förälder; föräldrasamverkan; p;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka i vilken omfattning föräldrar och pedagoger erfar att desamverkar och vad det finns för likheter och skillnader gällande föräldrasamverkan i förskolan och skolan. Hur erfar föräldrar och pedagoger samverkan mellan hem och förskola? Hur erfar föräldrar och pedagoger samverkan mellan hem och skola? Vad finns det för likheter och skillnader gällande föräldrasamverkan mellan förskolan och skolan irelation till vad som skrivs i läroplanerna om föräldrasamverkan?För att genomföra studien har både kvantitativa och kvalitativa undersökningar använts. LÄS MER

  5. 5. En gemensam bild av barnet - en kvalitativ studie om hur föräldrar och pedagoger upplever utvecklingssamtalet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Katarina Johansson; [2008]
    Nyckelord :förskola; hem; samverkan; utvecklingssamtal; individuella utvecklingsplaner;

    Sammanfattning : Johansson, Katarina: En gemensam bild av barnet - en kvalitativ studie om hur föräldrar och pedagoger upplever utvecklingssamtalet i förskolan. Examensarbete i Barndoms- och ungdomsvetenskap, Lärarutbildningen, Malmö Högskola: Barn Unga och Samhälle. LÄS MER