Sökning: "examensarbete specialpedagog"

Visar resultat 21 - 25 av 58 uppsatser innehållade orden examensarbete specialpedagog.

  1. 21. Mind the Gap : en fallstudie om framgångsfaktorer och delaktighet vid övergångar mellan skolmiljöer.

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Johanna Wikdahl; Katarina Witting; [2019]
    Nyckelord :Delaktighet; lärande; lärmiljöer; progression; samverkan; övergångar;

    Sammanfattning : Preschool, preschool class and comprehensive school are separate forms of schooling in Sweden. As a consequence, Swedish children experience two transitions between three school forms in little more than a year’s time. The aim of this qualitative study is to provide a better understanding of successful transitions. LÄS MER

  2. 22. Barn i behov av särskilt stöd och inkludering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Taghreed Hasan; Yasmien Qadan; [2019]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; förskola; inkludering; normalitet-avvikelse; pedagoger;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om hur förskolepersonal definierar begreppet barn i behov av särskilt stöd och hur förskolepersonal arbetar i praktiken för att inkludera dessa barn i förskolans verksamhet samt undersöka faktorer som gör att barnen betraktas i behov av särskilt stöd av förskolepersonal. Våra frågeställningar är: •Hur definierar pedagogerna barn i behov av särskilt stöd? •Hur arbetar pedagoger i praktiken med inkludering av barn i behov av särskilt stöd? •Vilka faktorer enligt pedagogerna påverkar barnen så att dem betraktas i behov av särskilt stöd För att vi ska kunna besvara våra frågor så intervjuade vi sju förskolepersonal, fyra av dem är förskollärare, två av dem är barnskötare och en specialpedagog. LÄS MER

  3. 23. När någon säger inkludering- fråga vad de menar med det! Samtal i fokusgrupper om hur grundskollärare tolkar inkluderingsbegreppetSamtal i fokusgrupper om hur grundskollärare tolka

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Fatima Haga Bjäreland; Katarina Sperre; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractExamensarbete: 15 hpProgram: Specialpedagogiska programmet, SPP610Nivå: Avancerad nivåTermin/år: Ht 2018Handledare: Sofie GustafssonExaminator: Eva GannerudRapport nr: HT18-2910-269-SPP610Nyckelord: En skola för alla, inkludering, integrering, relationellt- och kategoriskt perspektiv___________________________________________________________________________ Syfte: Syftet med uppsatsen är att identifiera hur några grundskollärare tolkar och använder begreppet inkludering. Syftet är även att undersöka om det finns kopplingar mellan grundskollärarnas användning av begreppet och de tolkningar som nämns i forskningen om inkluderingsbegreppet. LÄS MER

  4. 24. Det var en gång en saga… En studie om sagans roll i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sarah Book; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att studera sagans roll i förskolan. Jag vill undersöka sagans betydelse för pedagogerna och hur de arbetar med sagor tillsammans med barnen i förskolans dagliga verksamhet. LÄS MER

  5. 25. Vad ska det leda till? : – En kvalitativ studie om lärares förväntningar på en ADHD-utredning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Emma Malm; Ulrika Folkesson; [2018]
    Nyckelord :ADHD; lärares förväntningar; specialpedagog; fenomenografi;

    Sammanfattning : Det finns idag en större kännedom om neuropsykiatriska tillstånd hos barn och efterfrågan på neuropsykiatriska diagnosutredningar ökar därför både i Sverige och resten av världen. Det är många gånger läraren som initierar en utredning. LÄS MER