Sökning: "examensarbete spel"

Visar resultat 6 - 10 av 161 uppsatser innehållade orden examensarbete spel.

  1. 6. To beat the house in blackjack: A card counting robot

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Edvin Aretorn; Erik Bülow; [2023]
    Nyckelord :Mechatronics; Robot Arm; Blackjack; Mekatronik; Robotarm; Blackjack;

    Sammanfattning : This thesis project investigated whether or not the use of an embedded system could help blackjack players to improve their game. This was done by designing and building a robot, that plays blackjack according to a card counting strategy. LÄS MER

  2. 7. Hjältar, skurkar & stereotyper : Hur manliga och kvinnliga karaktärer porträtteras i spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Milla Nilsson; Elin Hynninen; [2022]
    Nyckelord :Hjältar skurkar; genus; fysionomi; frenologi; stereotyper; karaktärsdesign;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersökte och analyserade hur manliga och kvinnliga spelkaraktärer kan porträtteras som goda eller onda utifrån stereotypa visuella attribut. Undersökningen utgick från teorier kring historisk fysionomi och populärkulturella stereotyper. LÄS MER

  3. 8. Self-Play Reinforcement Learning for Finding Intrusion Prevention Strategies

    Master-uppsats, KTH/Matematisk statistik

    Författare :Jakob Stymne; [2022]
    Nyckelord :Network security; automation; reinforcement learning; Markov Security Games; Neural Fictitious Self Play; Nätverkssäkerhet; automatisering; förstärkningsinlärning; Markovianska säkerhetsspel; Neural Fictitious Self Play;

    Sammanfattning : This Master thesis studies automated intrusion prevention using self-play reinforcement learning. We extend a decision-theoretic model of the intrusion prevention use case based on optimal stopping theory proposed in previous work to a game-theoretic setting. LÄS MER

  4. 9. Digitala broar behöver också byggas! : Om görande som närmande av elevernas digitala kultur.

    Master-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Julia Hellgren; [2022]
    Nyckelord :Visuell kultur; Pedagogik; Digitalt skapande; Spelkultur; Nymaterialism;

    Sammanfattning : Detta examensarbete skrevs vårterminen 2022 på institutionen för bild och slöjdpedagogik på Konstfack. Med en utgångspunkt i teorier om materialets agens och kulturella traditioner tar arbetet ann den digitala kultur som de senaste decennierna vuxit fram med ett extra fokus på skolans elever och deras fritid. LÄS MER

  5. 10. Hur påverkas kvinnliga och manliga spelares preferenser för stereotypisk kvinnlig representation och narrativ genom att tillhandahålla representationer med mer mångfald?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Amanda Eman; Anna Hagström; [2022]
    Nyckelord :Genus; spel; representation;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks spelares preferenser om kvinnliga karaktärer i spel. Stereotyper för kvinnliga karaktärer i spel utforskas och används för att utveckla undersökningens artefakt bestående av fem kvinnliga karaktärer. Studien genomfördes i enkätform med kvalitativa och kvantitativa frågor. LÄS MER