Sökning: "examensarbete språksvårigheter förskolan"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden examensarbete språksvårigheter förskolan.

  1. 1. Alternativ kommunikation på förskolan : "fler kanaler att kommunicera"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Lidman Ellinore; [2020]
    Nyckelord :Augmentative and alternative Communication; Communication; AAC; Unaided systems; Aided system; Preschool; Preschool teachers; Alternativ och kompletterande kommunikation; Kommunikation; Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation; Grafisk AKK; Förskola; Förskollärare;

    Sammanfattning : Talet är något som många människor tar för givet, men för en del barn och vuxna är detta något som inte är lika självklart. Människor med språksvårigheter kan få hjälp och denna hjälp kan börja redan i förskolan. Alternativ och kompletterande kommunikation, AKK, är ett samlingsbegrepp av olika hjälpmedel som kompletterar talet. LÄS MER

  2. 2. Lekens betydelse för barns lärande i förskolan/ The importance of play on the learning passes in pre-school

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Annette Poulsen; [2009]
    Nyckelord :förskola; lek; lekarbete; lärande; särskilt stöd;

    Sammanfattning : AbstractTitel: Lekens betydelse för barns lärande i förskolan – Tio förskolepedagogers uppfattningar om leken. (The importance of play on the learning passes in pre-school)Författare: Annette PoulsenTyp av arbete: Examensarbete (15 hp)Handledare: Ingrid Sandén, Examinator: Lena LangKurs: Lärarutbildningen, Malmö högskola, Skolutveckling och ledarskapDatum: 4 Juni 2009Syfte:Studiens syfte var att undersöka förskolepedagogers uppfattningar och tankar om lek och lärande. LÄS MER

  3. 3. Barn i behov av särskilt stöd inom förskolan : Diagnosers betydelse och metoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och psykologi

    Författare :Cecilia Badilla ; Christina Rahm; [2008]
    Nyckelord :diagnoser; förskola; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur förskollärare arbetar med barn i behov av särskilt stöd samt att ta reda på vilka svårigheter barn kan ha och vad som menas med barn i behov av särskilt stöd. Var går gränsen om ett barn är i behov av särskilt stöd? Vilken betydelse har en diagnos för en pedagog?   I undersökningen framgick det att informanterna hade mött olika barn med olika behov som till exempel dövhet, funktionshinder, motoriska svårigheter, språksvårigheter, talsvårigheter, autism, koncentrationssvårigheter, sociala och emotionella svårigheter och ej diagnostiserade barn. LÄS MER