Sökning: "examensarbete språkutveckling karlstads universitet"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden examensarbete språkutveckling karlstads universitet.

  1. 1. De yngsta barnens språkutveckling relaterat till vattnets faser : En observationsstudie om hur barns språk kopplat till vattnets aggregationsformer kan förändras genom aktiviteter relaterade till lärandeobjektet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Filippa Holmberg; [2019]
    Nyckelord :Pre-school; chemistry; language development; Förskola; kemi; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att beskriva barns uppfattning och språkliga förändringar när de får undersöka vattnets faser. Examensarbetet utgår ifrån det sociokulturella perspektivet tillsammans med fenomenografi och grundas på kvalitativa observationer av två olika barngrupper som genomfört experiment och reflektionssamtal ledda av en förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Estetiska uttrycksformer i svenskämnet : En kvalitativ studie av lärares arbete med estetiska uttrycksformer i ämnet svenska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Lukas Tunmats; [2019]
    Nyckelord :Aesthetics; extended language; teachers training; competence; languages; methods; linguistic development and aesthetic expressions.; Estetik; vidgat språk; lärarutbildning; behörighet; språk; arbetssätt; språkutveckling och estetisk uttrycksform.;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is examining teachers’ view of working with aesthetic expressions in their teaching of the Swedish subject in first grade. The study examines the possibility to distinguish whether teachers’ aesthetic subject competence affects their choices of didactics in their Swedish subject teaching. LÄS MER

  3. 3. ”Böcker och berättande är grogrunden för de små barnens språkutveckling.” : Några förskollärares inställning till berättande i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Jessica Andersson; [2016]
    Nyckelord :Språkutveckling; muntligt berättande; förskola; högläsning;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om några förskollärares inställning till muntligt berättande i förskolan. Syftet med studien var att få kunskap om vilken syn några förskollärare har till berättande, hur ofta berättandet sker samt olika former av berättande som används på förskolorna. LÄS MER

  4. 4. "Klä på er så går vi ut" : En studie om olika typer samt strategier av och kring samtal i förskolans tambur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Jessica Eliasson; [2016]
    Nyckelord :Pre-school. Preschoolteachers. Language development. Interactions; Förskola; Språkutveckling; Pedagog; Interaktion;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att ta reda på hur pedagogerna ute i verksamheterna använder vardagssituationerna i tamburen för att främja barns språkutveckling. För att utreda detta syfte ställs två problemfrågor, 1. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares tankar om förhållandet mellan verbal och icke-verbal kommunikation i förskolan : En studie om förskollärares uppfattningar om den icke-verbala kommunikationens betydelse för den pragmatiska delen av barns språkutveckling i samlingssituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Sandra Eriksson; [2014]
    Nyckelord :Non-verbal communication; Verbal communication; Body language; Assembly; Educator; Preschool; Icke-verbal kommunikation; Verbal kommunikation; Kroppsspråk; Samling; Pedagog; Förskola;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om förskollärares tankar om verbal och icke-verbal kommunikation i samlingssituationer. Syftet med studien är att visa förskollärares upplevelser av förhållandet mellan verbal och icke-verbal kommunikation under samlingssituationer i relation till den pragmatiska aspekten av barns språkutveckling. LÄS MER