Sökning: "examensarbete svenska Grundskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 44 uppsatser innehållade orden examensarbete svenska Grundskolan.

  1. 1. Genrepedagogik i undervisningen på grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Sofie Rubensson; [2024]
    Nyckelord :The circle model; genre pedagogy; setting; formalized teaching; functionalized teaching; invisible teaching; visible teaching; Cirkelmodellen; genrepedagogik; inramning; formaliserad undervisning;  funktionaliserad undervisning; osynlig undervisning; synlig undervisning;

    Sammanfattning : I mitt examensarbete undersöker jag hur svensklärare gestaltar genrepedagogik i sin undervisning i ämnet svenska och vilken potential genrepedagogik tillmäts och på vilka grunder. Genrepedagogiken är en stram undervisningsmodell som har sin grund i Australien där undervisningsidealet är synlig undervisning där man namnger språkets delar och lär utdem till eleverna från tidig ålder. LÄS MER

  2. 2. Svenska gymnasieelevers uppfattningar om storlek och avstånd i universum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Fysiska institutionen; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Karolin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Astronomy; Misconceptions; Educational Research; Science Education; High School Students; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how students in Swedish upper secondary school conceptualize sizes and distances of some astronomical objects, such as planets and stars, as well as the students’ general knowledge of the objects themselves. The study uses a constructivist framework and explores how well the students’ conceptions match the scientific facts and definitions, and what misconceptions and alternative conceptions they hold. LÄS MER

  3. 3. Matematikundervisning för andraspråkselever : Lärares uppfattningar om likvärdighet och inkludering samt faktiska undervisningsstrategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Matematik

    Författare :Caroline Glimtsjö; [2023]
    Nyckelord :andraspråkselever; flerspråkig undervisning; inkludering; likvärdighet; matematik; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : Rapporter visar att elever med utländsk bakgrund presterar sämre i matematik än elever med svensk bakgrund i grundskolan. Vad det beror på är inte fastställt men socioekonomisk bakgrund, det svenska skolsystemets kapacitet för att utbilda elever med utländsk bakgrund och språkkunskaper i svenska diskuteras som möjliga orsaker (Skolverket, 2019). LÄS MER

  4. 4. Hur inkluderas nyanlända elever i undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Tarik Abdulamir; [2023]
    Nyckelord :Nyanlända; integration; inkluderande undervisning; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker inkluderingen av nyanlända elever i undervisningen i svenska grundskolor. Studien har en fenomenologisk ansats och ett sociokulturellt teoretiskt perspektiv för att förstå de upplevda erfarenheterna och de sociala sammanhangen som påverkar integrationen och lärandet för dessa elever. LÄS MER

  5. 5. Examensarbete i förstaämnet Svenska : Hur kan svensklärares attityder till digitala medier förstås i termer som kunskaps-, känslo- och handlingskomponenter?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM); Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :André Sivnert; Vasana Vijarnprajakketh; [2022]
    Nyckelord :Attityder; digitala medier; elever; grundskola; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att med hjälp av teorin om attitydkomponenterna undersöka och försöka förstå svensklärares attityder till digitala medier i grundskolan åk 7-9. Denna studie är en kvalitativ studie där det empiriska underlaget samlats in genom enkätformulär med öppna frågor som en grupp lärare besvarat. LÄS MER