Sökning: "examensarbete svenska som andraspråk"

Visar resultat 21 - 25 av 61 uppsatser innehållade orden examensarbete svenska som andraspråk.

  1. 21. Praktisk matematik som ett stöd för andraspråkselever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Hermansson; Alexandra Borgström; [2017]
    Nyckelord :Andraspråkselever; Grundskola; Laborativt material; Matematikundervisning; Mellanstadiet; Praktisk matematik; Språkets betydelse; Svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : På Migrationsverkets hemsida går det att avläsa hur statistiken talar för en kraftig ökning av flyktingar till Sverige (Migrationsverket 2015). För skolans del innebär flyktingtillströmmen att antalet elever som inte har svenska som modersmål ökar i skolorna, vilket ställer högre krav på att lärare idag ska kunna stötta dessa elever. LÄS MER

  2. 22. "Man behöver kunskaper i både språk och kultur för att skriva bra" Den genrepedagogiska cirkelmodellen som ett språkutvecklande arbetsätt i vuxna andraspråkelevers textskapande.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Anna Cwiek; [2016-07-07]
    Nyckelord :genrepedagogik; cirkelmodellen; svenska som andraspråk; vuxna;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att med aktionsforskningsverktyg undersöka hur och med vilka effekter den genrepedagogiska cirkelmodellen kan användas i undervisning om argumenterande texter med vuxna andraspråkselever som läser svenska som andraspråk 1 på komvux. Studien utgår från följande frågeställningar: Hur kan cirkelmodellen tillämpas i undervisning om argumenterande texter? Vilka texttypiska och språkliga drag förekommer i elevernas argumenterade texter? Hur uppfattas det genrepedagogiska arbetssättet av eleverna? I detta examensarbete beskrivs ett antal lektioner som genomfördes enligt den genrepedagogiska cirkelmodellen, vilken karakteriseras av mycket stöttning, interaktion, hög kognitiv utmaning samt explicit undervisning. LÄS MER

  3. 23. Språkliga svårigheter i matematikläromedel för elever i behov av svenska som andraspråk : En kvantitativ analys av de tre vanligaste matematikläromedlen för grundskolans lägre åldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Nilsson; Filip Levin; [2016]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; matematikläromedel; SVA-elever; språkliga svårigheter; vetenskapliga begrepp; vardagliga begrepp; skolspråk;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att med en kvantitativ innehållsanalys analysera de tre vanligaste matematikläromedlen för årskurs 1 till och med årskurs 3, för att undersöka förekomsten av vardagliga, vetenskapliga och skolspråkliga begrepp. Detta konkretiserades ner till tre frågeställningar: 1) Hur ser uppdelningen av vetenskapliga, vardagliga och skolspråkliga begrepp ut i läromedlen? 2) Hur ser skillnader i språkanvändningen ut i de olika årskurserna för varje lärmedel? 3) Hur skiljer de olika läromedlen sig angående förekomsten av vetenskapliga och skolspråkliga begrepp? Detta sattes sedan i relation till SVA-elevers möjliga språkliga begränsningar och svårigheter. LÄS MER

  4. 24. "Vi måste veta mer om politik för att förstå" : En undersökning av två politiska texter ur ett andraspråksperspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Svenska

    Författare :Sara Jerre; Hannah Sallhag; [2016]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; ordförståelse; läsförståelse; textanalys; begriplighet; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med detta examensarbete är att undersöka huruvida webbtexter hos ett inkluderande, politiskt parti fungerar som kommunikativt verktyg ur ett andraspråksperspektiv. Ett ytterligare syfte är att undersöka om det finns specifika aspekter i texterna som andraspråksbrukare upplever som svåra och har svårt att ta till sig, vilket vi antar utifrån tidigare forskning om andraspråk. LÄS MER

  5. 25. Från en isolerad färdighetsträning till en sociopolitisk konstruerad skrivpraktik- En studie om skriftspråksutveckling i läromedel i Svenska, Svenska som andraspråk och Arabiska som modersmål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Omeich; [2015]
    Nyckelord :Arabiska; Modersmål; Skriftspråk; Svenska; Svenska som andraspråk; Skrivpedagogik; Läromedel;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks skrivuppgifter i tre läromedel: Svenska impulser 1 (2008) som används i Svenska kurs 1, Språkporten- Svenska som andraspråk 123 (2012) menad att användas i Svenska som andraspråk i kurs 1, 2 och 3 och ālqrāa ālārabīā (2013) som används i Arabiska som modersmål i kurs 1. Syftet med studien är att synliggöra läromedlens skrivideologier och vilka förutsättningar som dessa ger för elevers skriftspråksutveckling samt vilken kunskapssyn som konstrueras utifrån skrivuppgifterna och hur det vidare konstruerar den avsedda målgruppen. LÄS MER