Sökning: "examensarbete svenska språkdidaktik"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden examensarbete svenska språkdidaktik.

  1. 1. ”Have och has – hur är det nu man gör?” : En studie av tre instruktionsfilmer i metoden flippat klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Laura Salonurmi; [2020]
    Nyckelord :flippat klassrum; läromedel; filmanalys; språkdidaktik;

    Sammanfattning : Användning av metoden flippat klassrum har ökat i skolvärlden. Syftet med mitt examensarbete är att ta reda på hur tre olika undervisningsfilmer som nyttjas i samband med metoden flippat klassrum och som används inom engelskundervisningen vid det grammatiska momentet användning av have och hassvarar mot flippat klassrum som didaktisk metod. LÄS MER

  2. 2. Tysktalande identiteter : En textanalys av geografiska identitetskonstruktioner för det tysktalande området i gymnasieläroböcker i tyska

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Fjellander; [2016]
    Nyckelord :Språkdidaktik; läromedel; moderna språk; tyska; textanalys; identitet;

    Sammanfattning : Detta examensarbete består av en kritisk diskursanalys i form av en textanalys, vars syfte är att undersöka hur fyra läroböcker i tyska, skrivna för att användas i den svenska gymnasieskolans kurs moderna språk 3, geografiskt definierar och presenterar identiteten hos de delar av världen som är tysktalande. Studien utgår ifrån Norman Faircloughs teori att språket styr vår verklighet samt Charles Ogdens semiotiska triangel. LÄS MER

  3. 3. NO-lärares språkdidaktiska strategier i flerspråkiga klassrum - en fallstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :John Dolve; Johanna Lann; [2015]
    Nyckelord :språkdidaktik; lärarspråk; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : I detta examensarbete redogörs för en fallstudie som undersökt NO-lärares språkdidaktiska strategier i ett flerspråkigt klassrum samt lärarens reflektioner kring dessa. Sex lektionsobservationer och sex kvalitativa intervjuer har utförts. Både lektionerna och intervjuerna har ljudinspelats. LÄS MER